Tidigare artiklar

  • William Lombardy 1937-2017
  • Livesändning – Lag-DM
  • Skol-SM 2017 i Katrineholm
  • World Cup 2017 i Tbilisi
  • Tidigare...
KommenteraDen amerikanske stormästaren William James Joseph Lombardy finns inte längre med oss. Förutom att vara den ende som vunnit alla partier i Junior-VM i Toronto 1957 är han nog mer känd för att ha varit Bobby Fischers vän och coach under flera decennier. Lombardy lät prästviga sig inom den katolska kyrkan 1967 men fortsatte ändå med schack. Min egen "relation" till Lombardy har bestått och består av hans mycket läsvärda bok Understanding Chess My System, My Games, My Life där han bland mycket annat presenterar koncept som "strukturerad fantasi" och djupa insikter genom att "vitalisera" profylaxspelet. Han anser vidare att analysen är överskattad och bör uppfattas som ett hjälpmedel för tanken snarare än en katalysator för kreativitet. Det har publicerats minnesartiklar på Chessbase respektive New York Times. William Lombardys hemsida finns här.









Läs de 2 kommentarernaIkväll är det rond 2 i Stockholmsmästerskapet för lag på Stockholms Schacksalonger.
Livesändning från Lag-DM elit klockan 18:30 ikväll:










KommenteraSkol-SM spelas i Duveholmshallen i Katrineholm fredag - söndag med start kl 18.00 ikväll. Det går att följa Skol-SM-tävlingarna på Skol-SM-sidan via Sveriges schackförbunds hemsida. Inbjudan  









KommenteraWorld Cup som är en kvalificeringsturnering för vidare avancemang i VM-cykeln startar idag 2 september kl. 13.00 och pågår i tre veckor fram till avslutningsdagen 28 september. 128 spelare deltar men tyvärr deltar inte den svenske stormästaren Nils Grandelius, rankad 98:a på Elo-listan, och detta beror på att GM Johann Hjartarson, Island, stod som slutsegrare i Nordiska Mästerskapen, som också var en kvalificeringsturnering inom VM. I övrigt är det här en turnering för finsmakarna i publiken då hela världseliten är med förutom GM Veselin Topalov, Bulgarien. Vi hänvisar till turneringshemsidan för livepartierna.









Läs kommentarenIM Nils-Gustaf Renman (1950-) har både IM-titel och SM-titlar (1978 och 1980) i bagaget och nu ståtar han alltså med en nyligen bärgad individuell Europamästerskapstitel för veteranklassen 65+. Schacksnack gratulerar å det varmaste och den följdriktiga frågan är om inte också en VM-titel och indirekt en stormästartitel  står på tur? Vi kommer att återkomma till Renmans bravader i en senare artikel.  









Kommentera14-19 augusti äger den traditionella snabbschack- och blixtturneringen rum i Saint Louis. Det stora dragplåstret är Garry Kasparov som tar sig an några  av världens starkaste spelare. Dessa är - i den ordningen de möter varandra i den första ronden - Sergej Karjakin, Viswanathan Anand, Hikaru Nakamura, Le, Quang Liem, Fabiano Caruana, Levon Aronian, David Navara, Ian Nepomniachtchi och Leinier, Perez Dominguez. Livesändning kl. 20.00









KommenteraDen femte upplagan av superturneringen Sinquefield Cup 2-12 augusti ingår som en av deltävlingarna i Grand Chess Tour. I den första ronden har vi följande möten: Levon Aronian-Ian Nepomniachtchi, Fabiano Caruana-Magnus Carlsen, Sergej Karjakin-Peter Svidler, Viswanathan Anand-Hikaru Nakamura och Maxime Vachier-Lagrave-Wesley So. Det går att följa Grand Chess Tour live kl. 20.00 alternativt titta dagen efter eller vid ett annat lämpligt tillfälle då Schacksnack kommer att lägga ut och bevara de högkvalitativa livesändningarna som bokstavligen är i världsklass när det gäller spelet, kommentarerna och intervjuerna. Missa inte dessa!  









Läs de 7 kommentarernaVi stänger nu omröstningen vad SM-deltagarna generellt tyckte om SM-arrangemangen i Stockholm 2017. Det var sammanlagt 59 röstande varav 22 röstande eller 37% svarade ja och tyckte det motsvarade deras förväntningar. 30 röstande eller 51% svarade nej och tyckte inte det motsvarande deras förväntningar. 7 röstande eller 12% svarade nja vilket motsvarar att de delvis var nöjda. Den nya omröstningen i högerspalten kommer att ta upp frågan om det finns ett behov och efterfrågan av en svensk översättning av Richard Réti's båda klassiker Modern Ideas in Chess och Masters of the Chess Board. Om du själv bedömer att du skulle köpa en sådan bok klickar du ja, om inte klickar du nej, och om du inte vet klickar du vet ej.









Aug 23

Thomas Engqvist (Foto: Erik Geijer)

IM Thomas Engqvist är tillgänglig för privata schacklektioner inför hösten. Engqvist är en aktiv tävlingsspelare som bland annat hjälpte SK Rockadens förstalag att vinna Lag-SM förra året och därigenom kvalificerade sig till Europa-Cupen i Novi Sad, Serbien. Han är utbildad folkhögskolelärare och erfaren schackpedagog vilka sammantaget gör honom särskilt lämpad att undervisa i schack. Engqvists mest meriterade meriter som coach har varit att han ingick i Stefan Winges stab som hjälpte Winge att komma tvåa i VM i korrschack som avslutades 2012. I Kina har han hjälpt den unge Zhu Yi som kom tvåa i VM under 12 år 2012. I två terminer har han undervisat SK Rockadens starkaste juniorer och Leo Crevatin som var en av dem vann Kadettklassen i SM i somras.

Engqvists schackfilosofi är inspirerad av den kände pedagogen Eugene Znosko-Borovskij som var av åsikten att förståelse är viktigare än att lära sig något utantill. Den kinesiska schackskolans idéer som bygger på att man går igenom spelade partier med en erfaren spelare är en annan grundpelare i det pedagogiska upplägget. Det är mycket lättare att utvecklas i schack om man, samtidigt som man tränar, också spelar aktivt och sedan kritiskt går igenom ens partier för att upptäcka de svaga respektive starkare sidorna av spelet. Detta är utan tvekan den bästa metoden att bli bättre i schack genom att successivt eliminera sina tillkortakommanden. Den kontinuerliga verbala kommunikationen med schackläraren gör att eleven till slut kommer att förstå hur han eller hon kan vidareutvecklas mot sina mål.

Förutom att luta sig mot detta är Engqvists undervisningsmetoder helt unika då tanken med varje lektion är att vara ett komplement till schacklitteraturen snarare än att lägga tyngdpunkten på hänvisning till litteraturen. Det är viktigt för honom att uttrycka vad han har lärt sig genom att spela schack och umgås med starka spelare under flera decennier och det är inget man kan lära sig enbart från det tryckta ordet. Fortfarande har den boken inte skrivits där schackspelaren verkligen uttrycker sina innersta tankar och relevanta erfarenheter om schack. Den stora fördelen med schacklektioner är att en pedagogisk schacklärare inte bara kan göra detta utan även skräddarsy lektionen för att nivåanpassa och möta elevens behov. Detta kan aldrig en schackbok göra som vanligen skrivs för en bred publik med syftet att sälja till så många målgrupper som möjligt. Dessutom har eleven alltid möjligheten att genom eget engagemang ställa väsentliga frågor för att därigenom påskynda sin egen utvecklingsprocess.

För spelare bosatta i Stockholm går det bra att komma överens om att träffas medan det för övriga går bra att kommunicera via skype, gärna med hjälp av Internet Chess Club (ICC) där det är enkelt och behändigt att flytta pjäserna.

Det finns tre andra möjligheter att ta schacklektioner:

Den första möjligheten är att vara med på en mejllista där de 300 viktigaste ställningarna presenteras under ett år. Genom att assimilera och upprepa dessa ställningar kommer du att öka din spelstyrka avsevärt i proportion till din rating. Om du kan alla dessa nyckelställningar kommer du att ha stora chanser i praktiskt schack att känna igen tematiken inom öppning, mittspel och slutspel. Fem ställningar i veckan kommer att skickas ut med lösningen veckan därpå. Om du kan ett specifikt bondeslutspel kan det motsvara samma sak som att kunna 50 bondeslutspel men du måste veta vilken nyckelställning det är. Detta är den enda genvägen som finns om man vill förkovra sig snabbt och effektivt. Om du vill se konkreta exempel på denna träningsmetod kan du läsa mer här och här

Den andra möjligheten är att sända ett eller flera partier via e-post till thomasengqvist@hotmail.com för att få återkoppling med verbala kommentarer som kommer att skrivas så fort som möjligt under en timme. Det brukar bli ungefär två a4-sidor per parti späckade med pedagogiska kommentarer. Du kan se två exempel på denna träningsmetod genom att klicka här och här.

Den tredje möjligheten är att vara med på en videokurs på Youtube. Det finns mer information om detta träningskoncept om du klickar här.

Alla är välkomna att ta schacklektioner eller få hjälp med sina förberedelser oavsett nivå, från 1000 i rating till 3000. Om du är intresserad av att utveckla ditt spel med ett träningsprogram genom att ta schacklektioner live, på nätet eller via mejl, alternativt har frågor är du välkommen att skriva till thomasengqvist@hotmail.com.

Vi hörs!



Jun 27

Hösten 2011 startade en schackkurs på Youtube i regi IM Thomas Engqvist. I början var det en försöksverksamhet för att utröna både själva träningsformen och det generella intresset. Eftersom det fungerade pedagogiskt och intresset dessutom var tillräckligt stort blev det fler kurser på Youtube en gång varje termin fram till sommaren 2015. Dessa åtta kurser hade lika många teman och var i princip en fyra-årig utbildning för att förkovra sig som schackspelare. Konceptet byggde på att lära sig viktiga modellpartier inom respektive tema. Deltagaren aktiverades med jämna mellanrum för att själv begrunda de relevanta ställningarna och fick även bokrekommendationer för att fördjupa sina studier. De åtta kurserna hade följande teman:

Kurs 1: Blandade teman (bondespel á la Philidor, vådan av att spela passivt, bondemajoritet, kombinationen, Larsens öppning, centrum, garderade fält, pjäsövervikt och tornslutspel)

Kurs 2: Mod i schack (Schackpsykologi)

Kurs 3: Capablanca (spelstil och strategiska koncept)

Kurs 4: Fischer (spelstil och strategiska koncept)

Kurs 5: Carlsen (spelstil och strategiska koncept)

Kurs 6: Schackpsykologi

Kurs 7: Anand (spelstil och strategiska koncept)

Kurs 8: Ställningsvärdering och planläggning 

Kurserna kan ses i valfri ordning då de är fristående från varandra.  Fokuset ligger på att hjälpa tävlingsspelaren att bli en bättre spelare både teoretiskt och praktiskt. Två kurser lägger tyngdpunkten på det teoretiska, kurs 1 och 8, och två på det praktiska, kurs 2 och 6. De fyra övriga kurserna 3, 4, 5 och 7 koncentrerar sig på vad man kan lära sig av ett schackgeni. Om man genomgår alla åtta kurserna innebär det ca 80 lektioner av modellpartier kombinerat med bokrekommendationer hur man kan fördjupa sig mer inom respektive tema! Om deltagaren gör sitt jobb tar det ca 80 timmar att genomföra alla kurserna. En halvtimme för att lyssna på själva klippet och en halvtimme för att svara på frågorna under klippets gång. De åtta kurserna har alltså i realtid tagit fyra år men kan nu teoretiskt gås igenom på fyra dygn, fyra veckor eller fyra månader. Det är deltagaren som bestämmer tempot.

Den första kursen Blandade teman presenteras kostnadsfritt för Schacksnacks läsare. Det enda som behövs är att man sätter upp sig som prenumerant eftersom klippen då kommer automatiskt till ditt konto på Youtube när ett klipp presenteras som tidigare varit privat. Syftet är att bilda den ambitiöse tävlingsspelaren som tar kursen seriöst. Vill man fortsätta sin utbildning från den andra kursen till den åttonde eller begränsa sig till ett urval av dessa kan man kontakta thomasengqvist@hotmail.com. Det finns mer information att läsa om tidigare kurser och kursupplägg.

Det tionde och sista klippet som presenteras från den första kursen är ett parti mellan slutspelsgeniet Ulf Andersson och Stellan Brynell som spelades i Malmö 1994. Modellpartiet belyser främst tornslutspelet som uppstod och som med en gudabenådad slutspelsteknik av Andersson genererade en vinst, trots att Brynell hade remichanser. Tornslutspel är ett av de allra svåraste slutspelen i schack då man oftast måste besvara frågor om man ska passivt eller aktivt och om man väljer att spelar aktivt, enligt den kända tumregeln i många ställningar, uppstår följdfrågan på vilket sätt man ska spela aktivt. Oftast finns det fler bondesvagheter att angripa men vilken är det då som ska angripas?



Jun 21

En modern Capablanca är GM Eduardas Rozentalis som jag har haft äran att möta två gånger i min karriär. Första gången var i Rilton Cup 2006/2007 och andra gången i Scandinavian Chess Tournament som var en stormästarturnering som gick i Täby 2009. Precis som Capablanca hade har Rozentalis förmågan att tjäna någonting på varje, till synes, obetydliga avbyte. Han har ju också skrivit en bok med titeln The Correct Exchange in the Endgame så det är ingen tvekan om att det är hans forte och någonting man måste ge akt på när man är i handgemäng med denna starka och fantasifulla spelare. I mina två partier har han dessutom visat en annan förmåga som inte är lika vanlig, nämligen den att spela på motståndarens garderade fält. Vad menas då med detta? Följ med i det nionde modellpartiet ur kursen ”Blandade teman” som startade under höstterminen 2011.



Jun 19

Det åttonde modellpartiet i kursen ”Blandade teman” spelades mellan Kasparov – Georgadze i Minsk 1979 och belyser instruktivt hur man positionerar sig och angriper på rätt flygel vid rätt tidpunkt genom att anpassa sig efter var motståndarens pjäser är placerade. Man kan också lite förenklat säga att det handlar om pjäsmajoritet respektive pjäsminoritet. De temana som tas upp är pjäsmajoritet, griparmen, terrängfördel, passivitet och utpost för tornet. Partiet utgår, förutom egna kommentarer, från de kommentarer som publicerats i Kasparovs böcker The Test of Time och Garry Kasparov on Garry Kasparov Part 1: 1973-1985. Den sistnämnda boken hör till den första boken i den så kallade blåa serien bestående av tre delar varav den första delen kom ut 2011.



Jun 16

Temana för dagen är centrum och bondemajoritet. Förutom dessa teman behandlas också det övergripande temat kreativitet. Vem som helst kan lära sig att spela gott tekniskt schack på hög nivå men utan kreativitet blir den typen av schack uddlöst och fantasilöst och med påföljande stor remirisk. Kreativ teknik har ingenting att göra med kalkylerad risk utan handlar om hur man kan tänja på reglerna och spela efter undantagen snarare än reglerna i vissa utvalda ställningar. Hur man kan spela med kreativ teknik i motsats till mekanisk visade Karpov prov på i det följande instruktiva modellpartiet där Seirawan spelade det intet ont anande offret i Skellefteå 1989.



Jun 10

Det sjätte modellpartiet i Youtube-kursen från 2011 – ”Blandade teman” – spelades mellan Tigran Petrosian och Juri Balashov i ett parti i Moskva 1978 och fortsätter på temat om Larsens öppning 1.b3 som introducerades i modellparti 5. Då var det svarsdraget 1…d5 som behandlades. Denna gång är det förmodligen det bästa svarsdraget 1…e5 som gås igenom. Den stora frågan efter 2.Bb2 Nc6 är om vit ska spela 3.e3 eller 3.c4.



Jun 09

I den femte delen av kursen om ”Blandade teman” är det grundidéerna i Larsens öppning som presenteras. Vi får en utförlig beskrivning av fördelarna och nackdelarna med vits första drag. Modellpartiet som gestaltas är Fischer-Mecking, Mallorca 1970. Vad som gör detta parti extra  intressant är inte bara Fischers formidabla kungsangrepp och hans excellenta slutspelsteknik utan att partiet väldigt länge följde ett annat känt parti som spelade i New York 1927, nämligen det mellan Nimzowitsch och Spielmann. Vi kan alltså jämföra Fischers spel med Nimzowitschs och till på detta har vi även Aljechins eminenta kommentarer ur turneringsboken. Ett modellparti som belyses utifrån flera perspektiv har oöverträffade pedagogiska fördelar jämfört med ett parti som bara utgår från själva partiet och begränsar sig till en kommentator, eftersom en, många gånger, ensidig subjektivitet elimineras till förmån för en riktning mot största möjliga objektivitet. Det är alltså riktigt att studera ett modellparti med tillgång till så många liknande modellpartier som möjligt och med så många olika kommentatorkällor som möjligt. Det räcker alltså inte att ha en dator att analysera ett specifikt modellparti eftersom den med sin oerhörda räkningskapacitet presterar en typ av schack som en människa aldrig kan emulera och därmed faller den platt till marken som ett pedagogiskt hjälpmedel.



Jun 03

I den fjärde fasen i kursen ”Blandade teman” ligger fokus på att lösa kombinationer och räkna varianter.

I det inledande klippet rekommenderas några viktiga böcker som åtföljs av två partislut som en av deltagarna i kursen och jag själv varit med om i turneringspraktiken. Syftet är att närmare förklara och undersöka kombinationens mekanismer för att underlätta hur man ska gå till väga för att lösa kombinationer.

I nästföljande klipp presenterar Björn Knöppel viktiga råd som schackspelaren bör känna till. Det kommer säkert inte som en överraskning att det är slutspel man ska fokusera se på i sina schackstudier.

I det avslutande klippet som tidigare inte har presenterats som offentligt får vi stifta bekantskap med en ställning som uppkom i ett blindsimultanparti mellan Alekhine och Supico i Lissabon 1941.



Jun 02

Följande modellparti som är det tredje i kursen med blandade teman visar hur man kan spela med en bondemajoritet. Vladimir Kramnik är en av de kända mästarna när det gäller behandlingen av bönder och att vaska fram en fribonde. Titta på följande parti mot Boris Gelfand som spelades i Dortmund 2007.



Maj 29

Det andra partiet belyser vådan av att spela planlöst och passivt. Det är Tigran Petrosian som gör detta misstag mot Lars Karlsson i ett parti från Las Palmas 1982.





Tidigare artiklar