IM Thomas Engqvist ger schacklektioner hösten 2017

Thomas Engqvist (Foto: Erik Geijer)

IM Thomas Engqvist är tillgänglig för privata schacklektioner under hösten. Engqvist är en aktiv tävlingsspelare som bland annat hjälpte SK Rockadens förstalag att  vinna SM för lag förra året och därigenom kvalificera sig till Europa-Cupen i Novi Sad i Serbien. Han är utbildad folkhögskolelärare och en erfaren schackpedagog vilka sammantaget är egenskaper som gör honom särskilt lämpad att undervisa i schack. Engqvists mest meriterade meriter som coach har varit att han ingick i Stefan Winges stab som hjälpte Winge att komma tvåa i VM i korrespondensschack som avslutades 2012. I Kina har han hjälpt den unge Zhu Yi som kom tvåa i VM under 12 år 2012.

Engqvists schackfilosofi är inspirerad av den kände pedagogen Eugene Znosko-Borovskij som var av åsikten att förståelse är viktigare än att lära sig utantill. Även den kinesiska schackskolans idéer, som bygger på att man går igenom spelade partier med en erfaren spelare, är en grundpelare i det pedagogiska upplägget. Det är mycket lättare att utvecklas i schack, om man samtidigt som man tränar, också spelar aktivt och sedan kritiskt går igenom ens partier för att upptäcka de svaga respektive starkare sidorna av spelet. Detta är utan tvekan den bästa metoden att bli bättre i schack genom att successivt eliminera sina tillkortakommanden. Den kontinuerliga verbala kommunikationen med schackläraren får effekten att eleven till slut förstår hur han eller hon kan vidareutvecklas mot sina mål.

Förutom att luta sig mot detta är Engqvists undervisningsmetoder helt unika då tanken med varje lektion är att vara ett komplement till schacklitteraturen snarare än att lägga tyngdpunkten på hänvisning till litteraturen. Det är viktigt för honom att uttrycka vad han har lärt sig genom att spela schack och umgås med starka spelare under flera decennier och det är inget man kan lära sig enbart från det tryckta ordet. Fortfarande har den boken inte skrivits där schackspelaren verkligen uttrycker sina innersta tankar och relevanta erfarenheter om schack. Den stora fördelen med schacklektioner är att en pedagogisk schacklärare inte bara kan göra detta utan även skräddarsy lektionen för att nivåanpassa och möta elevens behov. Detta kan aldrig en schackbok göra som vanligen skrivs för en bred publik med syftet att sälja till så många målgrupper som möjligt. Dessutom har eleven alltid möjligheten att genom eget engagemang ställa väsentliga frågor för att därigenom påskynda sin egen utvecklingsprocess.

För spelare bosatta i Stockholm går det bra att komma överens om att träffas medan det för övriga går bra att kommunicera via skype, gärna med hjälp av Internet Chess Club (ICC) där det är enkelt och behändigt att flytta pjäserna.

Det finns tre andra möjligheter att ta schacklektioner:

Den första möjligheten är att vara med på en mejllista där de 300 viktigaste ställningarna presenteras under ett år. Genom att assimilera och upprepa dessa ställningar kommer du att öka din spelstyrka avsevärt i proportion till din rating. Om du kan alla dessa nyckelställningar kommer du att ha stora chanser i praktiskt schack att känna igen tematiken inom öppningsspel, mittspel och slutspel. Fem ställningar i veckan kommer att skickas ut med lösningen veckan därpå. Om du kan ett specifikt bondeslutspel kan det motsvara samma sak som att kunna 50 bondeslutspel, men du måste veta vilken nyckelställning det är. Detta är den enda genvägen som finns om man vill förkovra sig snabbt och effektivt. Om du vill se konkreta exempel på denna träningsmetod kan du läsa mer här och här och här och här.

Den andra möjligheten är att sända ett eller flera partier via e-post till thomasengqvist@hotmail.com för att få återkoppling, i första hand med hjälp av verbala kommentarer som kommer att skrivas så fort som möjligt under en timme. Det brukar bli ungefär två a4-sidor per parti späckade med pedagogiska kommentarer. Du kan se ett exempel på denna träningsmetod genom att klicka här och här.

Den tredje möjligheten är att vara med på en videokurs på Youtube. Det finns mer information om detta träningskoncept om du klickar här.

Alla är välkomna att ta schacklektioner eller få hjälp med sina förberedelser oavsett nivå, från 1000 i rating till 3000. Om du är intresserad av att utveckla ditt spel med ett träningsprogram genom att ta schacklektioner live, på nätet eller via mejl, alternativt har frågor är du välkommen att skriva till thomasengqvist@hotmail.com.

 

 

Läs de 2 kommentarerna till “IM Thomas Engqvist ger schacklektioner hösten 2017”

  1. Steven Ahlig säger:

    Dear Mr Engqvist,

    I’m studying your book ”Chess Strategy For Kids” (although I’m not a kid).
    I like your example-positions and the concept of the book a lot!

    I have a question:
    on page 15, in diagram No. 3 you recommend 7 Ne2! as a logical move and provide N2c3-d5 as follow-up. I suppose the idea is inspired by the unusual position of the black queen on c7.
    To my (amateur’s) eyes Ne2 looks okay but not particularly strong, so I guess I don’t understand it completely.

    Here is my reasoning:
    A knight on d5 surely looks good but the Ne2-c3-d5 looks quite slow and it’s blocking (at least briefly) the bishop on f1. Wouldn’t Bd3 be more natural? And possibly Ne2-c3-d5 after the bishop has moved to d3? And maybe even the very standard Nf3 is good.
    The engines come up with Nh3 – surely a move I wouldn’t have seen.

    In short: why do you think Ne2 is particularly strong in this position?
    Or is your main point in this diagram the development lead after 7…Qxc4? 8 N2c3 ?

    Kind regards,
    Steven Ahlig.

  2. Thomas Engqvist säger:

    Dear Mr Ahlig, Thank you for your nice comments! What is interesting with this position is that most people would pick the natural development move 7.Nf3 and this is according to Komodo 10 only the fifth choice (Depth= 27). Incidently this is also GM John Nunns choice in another slightly older chessbook. 7.Nf3 is a move which is in accordance with the games by Morphy and the theories by Tarrasch but in itself it is a planless move, especially if compared with a hypermodern and concrete approach to the position á la Capablanca. Your suggestion 7.Bd3 is Komodo 10’s second choice and it is very logical since it prepares the knight manoeuvre Ne2-c3-d5 and this is the place where the knight really belongs, on the beautiful outpost at d5. But why not play the immediate 7.N1e2! tempting Black to catch the c4-pawn in the process? There is also incidently that famous but good rule that knights should be developed before the bishops. Another interesting move is 7.Nh3 with the same idea. I like this move to e2 and the idea a lot since it teaches kids something more than planless development. It teaches them also that one pawn has the same value as three tempos (as Philidor once said) as well as the habit of putting knights on the most effective outpost(s). What more can one ask for with just one move? It should be noted that it was Lasker who emphasized that incorrect development is no development at all and in this case the g1-knight should strive to settle at d5. Note that the ”kids” are a very relative notion since today some kids even has the strength of a GM or an IM. The book can certainly be read by adults and parents as well.

Lämna en kommentar