apr 08

Trojanska Hästen har träningar på Vallatorpsskolan, Täby på lördagar. Det finns även tillfällen för tävlingsträning på vardagar och möjlighet till privatträning för den som är extra intresserad. Syskonklubben Trojanska Flodhästen tränar i Skarpnäck på söndagar för de som kommer från söderort. Vi tipsar också om tävlingar på rätt nivå. Dessa spelas på lov, helger och ibland även under skoltid.

Lördagsträningarna på Vallatorpsskolan i Täby är klubbens ryggrad. Sedan 2014 då träningarna startade har deltagarantalet ökat med mer än 50% per år. Idag är det mer än 70 barn som deltar.

När du kommer in i skolan möts du av en större samling kläder. Under vintertid är entrén fylld av jackor, skor och vantar.

Väl inne i skolan gäller det att hitta din träningsgrupp. Det finns flera olika grupper, indelade efter vilken träningsnivå du ligger på. Grupptillhörigheten är flytande. Om du tar hem övningsböckerna och jobbar flitigt kan du byta till nästa nivå. Grupperna är alltså inte indelade efter hur det går på tävlingar eller vilken rating du har, utan efter nivån du ligger på träningsmässigt.

De flesta träningarna är indelade i tre delar.

  1. Gruppgenomgång från den övningsbok du jobbar i
  2. Arbete i övningsboken utifrån genomgången
  3. Olika former av matchspel

Under genomgången går tränarna igenom ett specifikt tema. Det kan vara ett taktiskt knep (t.ex. dubbelhot, eliminering av försvarare, spärrar), hur du ska starta ett parti eller hur man omvandlar en ledning till vinst.

Efter det jobbar du i övningsboken med samma eller ett liknande tema. Föräldrar och ledare cirkulerar i klassrummet för att hjälpa till och svara på frågor. Trojanska Hästen använder sig av Stegmetoden, en oerhört väl genomarbetad pedagogik för att lära ut schack. Den består av tränarmanualer och cirka 20 övningshäften för studenterna och kan användas i många år tills man är en duktig schackspelare på avancerad tävlingsnivå. Metoden uppmuntrar till såväl självstudier som träning i grupp och är ovärderlig för barnens utveckling från nybörjare till elitspelare.

Sista delen av träningen är matchspel där alla involveras. Ibland spelas lagschack i form av Joels hjul, hand och hjärna eller chock, ibland blir det individuellt matchspel med eller utan schackklocka. Denna del av träningarna är lika viktig som den är uppskattad. Efter att ha tränat på riktiga partier brukar många barn vilja testa på att spela ”riktiga” turneringar. Vi strävar efter att barnen ska känna sig trygga med att tävla, men det är inget krav. I tävlingssammanhang är vi en av de största barn- och ungdomsklubbarna i Sverige, men vi vet att många trivs med att endast träna och/eller tävla i klubben.

Oavsett vad du har för ambition är du hjärtligt välkommen till Trojanska Hästen!

Intresserad av att börja eller har du frågor? Fyll i formuläret på hemsidan under fliken ”Anmälan till träning” eller maila info@trojanskahasten.se
Joel Sjöstrand
Lördagsträning i Trojanska Hästens regi (Foto: Lars OA Hedlund)

Lördagsträning i Trojanska Hästens regi (Foto: Lars OA Hedlund)

När du kommer in i skolan möts du av en större samling kläder. Under vintertid är entrén fylld av jackor, skor och vantar. (Foto: Lars OA Hedlund)

När du kommer in i skolan möts du av en större samling kläder. Under vintertid är entrén fylld av jackor, skor och vantar. (Foto: Lars OA Hedlund)

 

Det finns flera olika grupper, indelade efter vilken träningsnivå du ligger på. (Foto: Lars OA Hedlund)

Det finns flera olika grupper, indelade efter vilken träningsnivå du ligger på. (Foto: Lars OA Hedlund)

Joel Sjöstrand (Foto: Lars OA Hedlund)

Joel Sjöstrand in action (Foto: Lars OA Hedlund)

 

 

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

"Föräldrar och ledare cirkulerar i klassrummet för att hjälpa till och svara på frågor." (Foto: Lars OA Hedlund(

”Föräldrar och ledare cirkulerar i klassrummet för att hjälpa till och svara på frågor.” (Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

(Foto: Lars OA Hedlund)

Läs de 18 kommentarerna till “Lördagsträning på Trojanska Hästen”

  1. Joel Sjöstrand säger:

    Många fina bilder! Tack för besöket i vår klubb, Lars OA Hedlund. Jag ser fram emot att läsa om och se hur andra klubbar lägger upp sin verksamhet.

  2. Gamlingen säger:

    De här läroböckerna verkar vara ett bra sätt att få ingång till en väl fungerande juniorverksamhet. Det hade som sagt varit intressant att se hur andra klubbar gör, för de klubbar som utmärker sig i olika juniortävlingar verkar ha liknande upplägg.

  3. 14.50 säger:

    Kul att se att några lägger fokus på träning och lösa problem snarare än att bara spela och tävla. Av erfarenhet vet man att detta är rätta vägen för att inte tappa hälften av spelarna. Jag skulle vilja slå ett litet slag för studier och problem men det är bara ett litet problem och det är att de är lite för svåra. Och matt i ett drag eller lära sig ett teoretisk slutspel är inte riktigt att lösa ett problem. Ett problem är i mitt tycke lite som en kluring, en gåta eller varför inte ett matt i två drag problem. Detta mellanting är kanske iden med Stegmetoden att istället för studier och problem köra en hel rad enklare problem och övningar. Tyvärr känns det lite som att jobba med skolans mattebok och lösa tal efter tal med liknande problem så till den milda grad att du slutar tänka och bara använder den mall du lärt dig. Och ja jag har som vuxen kollat dessa Stegböcker även om inte vi använder dem i min klubb. Det ”braiga” med dessa kanske är just det att det är häften barnen kan få och ta med sig och jobba med hemma men att det lika gärna skulle kunna vara någon annan övningsbok. Sen vet jag ju att Joel varit med och översatt dessa Stegböcker och har även sett honom på lite avstånd göra ett jättebra jobb med barnen så hatten av för honom. Jag vet inte om han har fått några utmärkelser för sitt arbete med barn och ungdomar men sådana som honom skall vi inom schacket tacka för att de finns! Sen tar ju Hedlund bra bilder också men jag tycker att det är för lite fokus på schack ställningarna och tycker att det skall flinkas in de diagram i bilderna på den schack ställning som var på brädet då bilden togs och vem som är på drag (vit/svart)

  4. Joel Sjöstrand säger:

    14.50-> visst påminner Stegen om läroböcker i matte, med teoriavsnitt och uppgifter att lösa på det temat i stigande nivå. Det är det jag gillar, men så jobbar jag i skola och har en drös mattelärare som kollegor också 🙂 Skämt åsido vet jag inte hur vi skulle kunna lägga upp träning för nästan 100 barn per helg utan Stegmetoden. Vi jobbar ju ideellt och kan inte lägga ned så mycket tid på planering så ett färdigt material är nödvändigt. Men kom gärna med förslag, jag är idel öra och gillar variation! Observera att vi absolut inte använder just läroböckerna varje lektion, metoden handlar om mycket annat och är mer än bara läroböcker.

    Och apropå kluringar finns det en hel del kluringar fr.o.m. Steg 1 Plus. Personligen underhåller jag mig med Steg 5 Plus och har mycket kul åt alla finurligheter. Men vad som är lurigt för mig är såklart inte så lurigt för andra 🙂 I nybörjarböckerna går det visserligen mest ut på att lära sig hot, slag, schack, försvar och ett bautaavsnitt med mattbilder. Där blir det väl inte så många kluringar.

    Tack för de fina orden! Jag har fått ett helt gäng utmärkelser så du behöver inte oroa dig för det 🙂

    Gamlingen->De är en bra ingång, men bara läroböckerna skapar inte automatiskt en bra verksamhet. Men det finns många exempel på klubbar som har bra verksamhet och använder de här läroböckerna.

  5. En undran säger:

    Duktiga pedagoger kan få till och med telefonkatalogen att bli en spännande läsning!

    Alla som hört Maurice Ashley från amerikanska mästerskapen hör hur spännande och intressant schack kan bli. Det är ju rena OS-finalstämningen så fort han har ordet! Kan vi inte få karln att göra någonting för svenskt schack? En video (med svensk textremsa) med material riktat till den svenska schackpubliken vore det minsta. Gärna en turné runt omkring i Sverige också!

  6. Gamlingen säger:

    Fråga till Joel Sjöstrand. Jag har förstått att stegböckerna är relativt nya i svenskt schack. Åtminstone den svenska utgåvan. Vilka är de största fördelarna som er klubb har märkt, när ni använder er utav dessa böcker?

  7. Thomas Engqvist säger:

    Det har skrivits utförliga recensioner om stegböckerna som du kan läsa på http://www.schacksnack.se/artiklar/101907

  8. Joel Sjöstrand säger:

    Gamlingen-> Vet inte riktigt vad jag ska jämföra med. Det enda jag har att jämföra med är att höfta fram lektioner själv och dra upp papperskopior med uppgifter och det är inte hållbart i längden.

    Innan vi började med Stegen hade vi inte mer än 15 elever och då gick det väl att utforma träningar även om eleverna låg på olika nivåer. När trycket ökade på att öppna upp för fler barn blev vi minst sagt överraskade när vi inte kunde hitta någon metod för att lära ut schack på svenska. Det vi fick reda på var att Västerås SK körde Stegen på engelska och deras verksamhet är ju outstanding så vi försökte härma det vi trodde de gjorde, fast på svenska.

    Din fråga är svår att svara på då jag inte kan tänka mig att ha en klubbverksamhet utan Stegen. Jag vet inte hur den skulle utformas lika lite som jag vet hur man skulle kunna ha seriös matteundervisning utan läroböcker och läroplan. Med Stegen finns det handböcker med tips och varningar för fallgropar för i stort sett varje moment som alla tränare kan använda. Därmed finns också den röda tråden kvar i undervisningen även om man har olika tränare, eller om man jobbar hemma med föräldrar. Stegringen i nivå gör att alla barn kan utvecklas i sin takt och att man som tränare tydligt kan se när något moment inte är ordentligt befäst hos eleven. Böckerna gör att man som pedagog kan fokusera på pedagogiken, inte vilka moment som ska läras ut.

    En rolig bieffekt är att elever som använt samma metod i en stad kan lätt komma in i en ny klubbs verksamhet när upplägget är detsamma. Vi fick en junior som flyttade från Västerås till Stockholm och han kunde direkt passas in i rätt nivå då han hade de grunder vi vill att man ska ha för att träna på en ”högre” nivå. För tränare är en effekt att man kan diskutera pedagogiska frågor inte bara inom klubben utan också med andra klubbar.

  9. Hoffmann säger:

    Införskaffade dessa för några år sedan minns dock inte var kanske var det hos er om det nu är ni som har hemsidan http://www.stegforsteg.eu/ Läser där om Framsteg 1 & 2 samt häften så som Steg X Extra, Steg X plus etc samt att vissa finns på svenska och vissa på engelska. Jag vill därför passa på att fråga speciellt om Framsteg 1 & 2 om de är tänkta för förskolan och lågstadiet samt vad Extra och Plus lägger till på respektive steg, att de snabba skall kunna ha något att göra under tiden man väntar på avancemang till nästa steg? Samt hur det går med översättningen av just Extra och Plus för ”det finns väll inga nya Framsteg?” (rolig formulering)

  10. Fredrik Ljungheimer säger:

    Hoffman-> Framsteg 1 & 2 är tänkta för yngre nybörjare. Vi har 5åringar upp till ca 9åringar som använder framstegen istället för steg 1. Vi har bättre erfarenhet av att använda just framstegen än steg 1 när vi får yngre nybörjare till klubben.

    Plusböckerna kom till för att författaren bakom böckerna Cor van Wijgerden märkte att hoppet mellan stegen var lite för stort samt att vissa moment fattades. Så plusblöckerna är uppbyggda på precis samma sätt som de ordinarie stegen. Hade de funnits från början hade det helt enkelt funnits 10 olika steg istället för de nuvarande 5 (steg 6 bygger mest på självstudier, utan genomgångar). Så när man är färdig med t.ex. Steg1 ska/bör man inte hoppa till steg2 utan till steg 1plus.

    Extraböckerna är tänkt att nöta in de olika momenten från de ordinarie stegen. De fungerar även utmärkt som en övningsbank vid t.ex. genomgångar. Barn som inte riktigt behärskar Steg1 men är färdiga med boken kan/borde göra steg1 extra.

    Just nu finns följande böcker översatta till svenska:
    Framsteg 1 & 2
    Steg1
    Steg1 plus
    Steg 1 extra
    Steg2
    Steg 2 plus
    Steg 2 extra
    Steg 3
    Steg 3 plus
    Steg 3 extra
    Steg 4
    Steg 5
    Steg 6

    Följande böcker kommer släppas till/efter sommaren;
    Steg 4plus
    Steg 5plus

  11. En undran säger:

    Oj, vad mycket böcker att ”behöva” gå igenom 🙂 Känns spontant som lite för mycket. Är verkligen allt nödvändigt för att spela bra?

  12. Thomas Engqvist säger:

    Morphy kunde spela bra schack utan att läsa böcker men det är få förunnat…

  13. Kronblom säger:

    Morphy föddes 1837 och schackböcker har funnits sedan boktryckarkonsten uppfanns ca 1440.

    Morphy var född till gott välstånd därför oberoende och läskunnig. Han läste in en juristutbildning i ett jesuitkloster.

    Morphy hade förmodligen kunnat läsa flera schackböcker i Jesuitklostrets bibliotek.

    Ingen platser på första violinen i en bra symfoniorkester på rent gehör. Glöm det! 10.000 timmar övande på felan är det enda som räknas oavsett hur musikaliskt begåvad man är.

  14. Någon säger:

    Capablanca likaså.

  15. Thomas Engqvist säger:

    Faktum är att Morphy i början av sin karriär lärde sig schack genom att titta på när pappan och farbrodern spelade. I annat fall var det tidningsartiklar han lärde sig av. Det är därför en välbefogad gåta hur han kunde spela schack på så hög nivå i så unga år.

  16. Mannen från Orkney säger:

    Men kom igen. Det är en självklarhet att både Morphy och Capablanca läste och studerade allt de kom över. Ingen får som sagt spela första fiol på gehör. Det är nog få (1:triljonen) om ens någon förunnat. Morphy under det sabbatsår han blev påtvingad innan han åkte till Europa och resten är s.a.s. historia. Capablanca likaså, då han studerade i New York och likt Morphy fick ett år över och bytte försöken att bli professionell baseball spelare till professionell schackspelare. Sen har myterna naturligtvis odlats. I Morphys fall för att odla myten om schackspelare är genier. I Capablancas fall av pseudo privata skäl. Beakta i Capablancas fall att han hela tiden var anlitad av Kubanska staten som en slags kringresande diplomatisk ambassadör. Ta sen Fischer som exempel. 15 år +- slänger ut mamman och bor själv i lägenhet och går sen inte i skolan. Vad tror ni han gjorde då? Stegkurs 1-2-3-4-5-6-7-8-9-11-…..61-62-63-64 hade klarats av ganska fort. Men det är klart det håller inte för att och jag förstår poängen att det är lite många steg för de flesta.

  17. Kronblom säger:

    Det är ingen större gåta när man betänker att Paul Morphy lärde sig läsa och skriva vid 4 års ålder och att i familjen fanns det en genuin schackkultur. Farbrodern var sekundant åt en av de tävlande som gjorde upp om det första amerikanska mästerskapet. Hans farfar, far och storebror spelade schack med honom. Från åtta års ålder spelade Morphy uppmuntrad av sin familj hundratals partier mot de bästa spelarna i New Oreleans.

    Man kan lugnt påstå att Paul Morphy hade en professionell coaching från unga år.

    Mot den bakgrunden är den inte konstigt att Morphy helt tvärt tröttnade och bröt med schack i unga år. Den som ens pratade schack med honom förlorade hans vänskap.

  18. Gamlingen säger:

    Vet inte om det är så många steg att gå igenom. Vad jag förstår är det bara de vanliga och plusböckerna som ”borde” göras. En bok är ju bara ca 50sidor så 10 böcker = 500 sidor. Hur många schackspelare sitter inte hemma och plöjer igenom böcker av den längden. Men som sagt problemlösning passar säkert inte alla, men de som går igenom stegen lär ju få en gedigen grund att stå på.

Lämna en kommentar