mar 21

 Allsvenskan

I dag avlutades de Allsvenska serierna. Det skulle avgöras vem som skulle ta steget uppåt och kanske inte fullt så trevligt så skulle det också avgöras vem som flyttades neråt i seriesystemet.

Schacksnack besökte Team Malmös (namnet blev fel tidigare, ursäkta) klubblokal där det spelades en direkt avgörande match i division 1 södra  mot Växjö-Glsriket SA om vem som skulle få möjlighet att spela i Superettan nästa säsong. Det blev hemmalaget som triumferade med siffrorna 4½-3½ och därmed flyttas de upp till landets näst högsta serie. Övriga division 1 lag som flyttades upp: SS Luleå, Majornas SS, Göteborg, och Burgsviks SK från Gotland. Resultaten från samtliga serier finns på Sveriges SF:s hemsida.

Team Malmö-Växjö-Glasriket SA (gästerna vit vid udda bord).
Babak Malakian (2320) ½-½ Rolf Lekander (2280)
Matej Grujic (2293) 0-1 Tobias Gutzmann (2177)
Peter Petkovic (2167) ½-½ Percy Fransson (2209)
Adnan Abedinov (2192) 0-1 Emil Lindahl (2147)
Jonas Lindahl (2237) ½-½ Björn Morén (2134)
Anders Nilsson (2239) 1-0 Nedzad Neretltjack (2107)
Gunnar Finnlaugsson (2112) 1-0 Lars Holmstrand (2145)
Henrik Mikkelsen (2119) 1-0 Bengt Wihlborn (1996)

 

 Bifogar några foto.

Malmö AS 21 mars 21
Team Malmös lag i seriefinalen. Från vänster bord: 7, 2, 6, 8, 5, 3, 1 och 4.
Söndag 21 mars 2010
Det flesta i Växjö-Glasriket SA.
söndag 21 mars 2010 020
Glada miner efter öppningsdraget (Team Malmö spelarna till höger).
Söndag 21 mars 2010
Goda vänner, förstabordsspelarna Rolf Lekander och Babak Malakian.
Söndag 21 mars 2010
Matchen har startat – Percy Fransson och Peter Petkovic
Söndag 21 mars 2010
Mogens smörgåsbord.

Läs de 53 kommentarerna till “Seriefinal…”

  1. Jörgen Nilsson säger:

    Jag tolkar det så att Superettan kommer att finnas kvar åtminstone säsongen 2010-2011. Är det korrekt?
    Schack-08 kom undan med blotta förskräckelsen, genom att LASS Linköping endast mäktade med 4-4 hemma mot Västerås SK II.
    Redan klara segrare Burgsvik, förlorade mot SK Passanten. 08 förlorade mot Stockholms SS. 5-3 i båda matcherna.
    08 och LASS fick samma partipoäng, 27, så en remi ytterligare för LASS i matchen och 08 hade rykt ner i tvåan.
    Det unika har nu hänt(tror jag), att LASS nästa säsong har 3 lag i Div.II eftersom LASS III van div.III gr 8.
    /Jörgen

  2. Håkan Winfridsson säger:

    Ja med största säkerhet kommer superettan vara kvar nästa säsong men om det ska bli ändringar till 2011/12 så kommer det nästa säsong finnas övergångsregler för berörda grupper.

  3. Jörgen Nilsson säger:

    Tack Håkan, för svar.

  4. Per säger:

    Frågan är väl egentligen hur många lag kommer att spela i Superettan. Den spridning som gäller är helt unik. Nästan alla hörn av landet är med…
    Luleå, Umeå, Horndal (Avesta), Örebro, Stockholm, Burgsvik (Gotland), Mark (Borås?), Göteborg, Rödeby (Karlskrona) och Malmö. Det behövs verkligen att AK slår ihop sina små grå för att kunna fram en serie där inte en 3-4 klubbar måste dra sig ur. En reskassa på 30-40.000 kr lär behövas… :-/

  5. Patrick Drugge säger:

    Hej!

    Varför inte slå ihop Elitserien och Superettan och spela 9 ronder monrad i 3 sammandrag.
    Då skulle samtliga ronder för samtliga lag vara av största värde och serien skulle leva ända in till slutronden.

    Stor dramatik skulle utspelas kring samtliga streck i tabellen och även partipoäng skulle vara viktiga.
    Förmodligen betydligt billigare för klubbarna också, även intresset skulle öka. // Patrick

  6. Jan Johansson säger:

    Hej Patrick!

    Tja, nog skulle man kunna avgöra lag-SM på det sättet.
    Frågan är dock om toppstriden skulle bli mer spännande än den är idag med den tillrättalagda spelordning som praktiseras . 22 spelare, 9 ronder. Kommer inte de två fullpoängarna att mötas i det andra sammandraget?
    Nedflyttningskampen skulle dock säkert bli mer nervkittlande.

    Med fler sammandrag och därigenom färre speltillfällen vore inte en sådan serie det ”blåa band” som allsvenskan för närvarande är och som håller samman schacksäsongen. Ja,ja. Måhända en mindre invändning.

    Det skulle även kännas bakvänt om den högsta serien spelades med monrads system samtidigt som man i de lägre divisionerna kan gå över stock och sten för att få till lagom stora bergergrupper.

    Förmodlingen betydligt billigare? Nej, inte för Superettanklubbarna. Om inget mer ekonomiskt spelschema (mot förmodan) skulle gå att göra kan man ju spela 9 ronder berger i tre sammandrag.

    Mvh Jan Johansson Uppsala

  7. Jörgen Nilsson säger:

    Om man funderar ett litet tag över hur Allsvenskan såg ut en gång i tiden, så var det väl ungefär följande.
    Jag vill minnas att min allsvenska debut var i Hedemora.
    Jag är litet osäker på årtalet, men det var i slutet av 60-talet.
    4 10-mannalag gjorde upp om segern i den divisionen.
    Lagen var följande: Wasa SK, ( Erik Lundin,Åke Ohlsson osv. ) Schack 08, Gästrikland och Dalarna! ( Martin Johansson på toppbordet. )
    Det var övervägande Distriktslag som gjorde upp om SM-titeln, på den tiden.
    Det klart dominerande seriesystemet överlag, (tror jag) var Lag-DM.
    Det positiva med det nuvarande systemet, i alla fall Div.I och uppåt, är ju att man slipper ”inavel”schack.
    I Östergötland idag har tyvärr både Lag-DM och östgötacupen fallit bort.( Liksom på riksnivå, svenska cupen. )
    Förr spelades också vänskapsmatcher under många år t.ex. Småland-Östergötland, såväl senior- som juniormatcher.
    Kanske något att försöka få till stånd igen.
    I dagens läge spelas årligen en stadsmatch Linköping-Norrköping, under gemytliga former.
    Det känns ibland som att spelet på det lokala planet har fått strukit på foten pga. det Allsvenska seriesystemet.
    Det gäller nog att hitta rätt mix här./Jörgen

  8. Patrick Drugge säger:

    Hej Janne!
    Jo, visst borde det bli så att dom båda fullpoängarna möts i det andra sammandraget.
    Men det är ju långt ifrån säkert att någon av de 2 lagen vinner serien, återstår dock 5 ronder efter det mötet och matcherna mellan Lund, Limhamn,Viking och Rockaden Sthlm brukar alltid vara jämna och ovissa.

    Varje säsong är det dessutom nåt ”mindre bra” lag som skräller mot någon av de stora.
    Är det verkligen bra med en ”tillrättalagd” lottning som gör att en del lag (Viking…) kan ta hem sina stjärnor, som i övrigt inte ens skulle kunna tänka sig en semestervecka inom Sveriges gränser, men komma och spela ett slutsammandrag går bra.

    Vad tycket Lund, Limhamn och övriga lag om en ”tillrättalagd lottning”??
    Personligen tror jag Lund skulle vilja möta Viking i Lund innan slutsammandraget.

    Oavsett spelmodell så borde 3 sammandrag vara att föredra, både för Elitserien och Superettan.

  9. Håkan Winfridsson säger:

    Per: Om du tittar på hur årets serie var upplagd så ser du att det var ett antal dubbelmatcher och du har ett flertal klubbpar i superettan om alla väljer att gå upp.

    Luleå/Umeå, Horndal/Örebro, Wasa/Burgsvik(spelade denna säsong ingen match på Gotland), Mark(lite närmare Borås än Göteborg)/Majorna, Team Malmö/Rödeby. Detta gör att det troligen blir flera dubbelmatcher och då också något lägre kostnader för de deltagande lagen.

  10. Per säger:

    Håkan: Nåja, dina grupper ligger enligt min mening inte så nära varandra. Luleå-Umeå är 27 mil enkel väg. Malmö-Rödeby är 20 mil och Örebro-Horndal är 18 mil. Det är faktiskt närmare från Horndal till Stockholm (17 mil) än till Örebro! Och Örebro-Stockholm är 20 mil.
    Burgsvik föredrar att spela sina matcher i Stockholm?
    Dubbelmatcherna behöver inte bli så mycket billigare då de också medför övernattningar. Ibland kan det bli billigare att åka två gånger. Men det nya systemet med namn på tågbiljetterna, som också gäller för flygbiljetter, gör det svårare att köpa biljetter i förväg. Annars kan man vinna mycket på att köpa biljetterna tidigt.
    Jag vet heller inte om det system som varit två år i rad också kommer att fortsätta med slutspelet för Elitserien och Superettan på samma ställe (Täby).
    Jag kommer att bli väldigt imponerad om AK lyckas sy ihop en lösning där alla klubbar finner det möjligt att spela i Superettan! Men jag väntar med att kommentera mera tills jag sett hur lottningen ser ut och hoppas givetvis att alla klubbar kan spela med.
    Mvh Per

  11. Jörgen Nilsson säger:

    En liten kommentar gällande Burgsvik/Alva SK. I Div.I östra spelade Burgsvik ett par hemmamatcher i Karlstad, Norrköping,
    bl.a. (!)
    Jag var själv och såg när Nils-Gustav något/mycket överraskande, vann mot E.Berg.( som vit. )

    Jag kan dock tänka mig att de väljer Gotland som hemmabas, av taktiska skäl, när det gäller superettan.
    Det vimlar av danskar i Burgsviks laguppställning, har det med Valdemar Atterdag att göra?
    Man kan dock konstatera att de, i varje fall ej, brandskattar orten Burgsvik!
    Det ska bli mycket intressant att följa den storsatsande klubben./Jörgen

    PS. För övrigt tycker jag debatten om superettans vara eller icke vara, verkar fortsätta på den här tråden.

    Per: När det gäller bröderna Fries-Nielsen, som jag pratade litet korrschack med, verkar det som om de har tagit samma beslut som jag själv och lagt ned Korrschacket. Kanske fick de rätt de, som förutspådde Korrschackets död när datorerna gjorde sitt intåg. Du som ordförande i SSKK, har förhoppningsvis en annan uppfattning. Jag hoppas jag har fel!

    Patrick: Din idé är klart intressant, men i så fall, borde det inte även innefatta fler lag när det gäller Monrads eller liknande system? hur det ska gå till i praktiken vet jag ej, men någon form av knock-out matcher i lägre divisioner, kanske i så fall behövs.

    Håkan: Försök att få alla inblandade i beslutet att tänka till litet extra.
    Superettan låg väl rätt till i den tiden som gällde då, med alla Bingolotto pengar som strömmade till. (jag vet, jag sålde själv under ett antal år för 08:s räkning.)
    Nu gäller det att fatta rätt beslut. Jag har nämnt det förut, men det skadar ej att påminna.
    Rätt balans i pyramiden
    ger goda förutsättningar för såväl topp som bredd! DS.

  12. Håkan Winfridsson säger:

    Jörgen: Superettan är en del av toppen av pyramiden men tyvärr inte där de stora problemen ligger utan de finns i basen där det läcker som ett såll för närvarande(-20 lag inför säsongen som precis tagit slut). Detta problem har jag under de senaste månaderna diskuterat med många och ingen har hittills haft någon briljant idé men det kanske kommer.

  13. Håkan Winfridsson säger:

    Problemet är också att de klubbar som ligger utanför de stora vägarna hade inte bättre resor i gamla div 1, ex så spelade Rödeby och Växjö flera säsonger i div 1 mellersta, medans i div 1 södra spelade skåne och göteborgslagen.

  14. Per säger:

    Jag gjorde en liten kalkyl över vad det skulle kosta för Luleå att spela en dubbelmatch borta i Malmö och Rödeby. Om vi antar att spelarna endast har lördag och söndag till förfogande så måste det ske med flyg.
    Lördag flyg Luleå-Malmö ank 11.05 och kostar 2039 kr med SAS. Taxi till centrala Malmökostar säg 100 kr per man. Spelet börjar kl 12.00 och hinner med tåget till Rödeby kl 19.28 ank 22.57 och kostar 219 kr. Man hittar hotell, dubbelrum för 800 kr d v s 400 kr per person. Börjar tidigt på söndagen så att man hinner med sista flyget från Kallinge kl 16.15 (Taxi till Kallinge kostar kanske 50 kr per person?) med SAS kostar det 2303 kr och man är på Kallax kl 20.35. Och så tillkommer mat mm som jag inte räknat in. Men jag hamnar ändå på runt 5.000 kr per spelare och totalt 40.000 kr. OK det kan ju gå att få ner priserna om man kan ta ungdoms- och pensionärsbiljetter. Jag har dock räknat på vad som skulle gälla för mig. Givetvis går det att få ner kostnaderna något genom att åka tåg och buss.
    SJ tar för Luleå-Malmö avgång fredag kl 13.50 med liggvagn 1353 kr – så där sparade vi 800 kr eftersom det inte behövs taxi från Sturup. Ankommer Malmö 10.46 på lördag så då håller det vidare programmet. Tills Luleå ska nu ta tåget från Rödeby som avgår 16.14 och ankommer till Luleå på måndagen 18.25 efter 4 byten. Priset för detta är 1530 kr. Och då sparar man 800 kr till. Men det kostar att spendera hela måndagen på tåg i mat och det krävs en semesterdag. Det går alltså att få ner reskostnaden till cirka 8×3.500kr = 28.000. Och så får man bidrag från SSF om jag minns rätt är det cirka 35 kr per mil. För de mil som överstiger 100 mil. (Vore tacksam om jag minns fel och i så fall kan bli rättad.) D v s det är 150 mil Luleå-Malmö och det skulle innebära ett bidrag om 200×35 = 7.000 kr.
    Och räknar vi lågt och att flera spelare är ungdomar eller pensionärer så kan man nog få till det hela för cirka 15.000 kr och så får var och en betala sin egen mat. Förutsatt att spelarna inte har något problem med att offra halva fredagen och hela måndagen också. Kanske går det att kombinera så att en del åker tåg/buss och andra flyger.
    Håkan m fl, har jag missat något?

  15. Thomas Johansson säger:

    I min mening är Patrick Drugges idé klart värd att testa. Eventuellt skulle man även spela alla ronderna 9 dagar följd, som man gör på många andra håll. *En* stor Lag-SM turnering skulle kanske även ha en chans att synas nåt ögonblick i nyheterna…

    Kostnaden för lagens resor i Superettans borde bli ungefär på samma nivå som i Elitserien – men i en lägre serie lär det bli svårare för bortalagen att mönstra något som liknar bästa laget än om det gällt högsta serien.

    Dags för en ny omröstning?

  16. Per säger:

    Thomas Johansson: ”Kostnaden för lagens resor i Superettans borde bli ungefär på samma nivå som i Elitserien”
    Du får gärna utveckla detta. I eiltserien spelar 12 lag från följande orter: 4 x Stockholm, 3 x Göteborg plus ett vardera från Uppsala, Västerås, Eksjö, Lund och Malmö.
    Det längsta avståndet med uppemot 70 mil är Uppsala-Malmö. Det borde vara lätt att placera en sån match i ett sammandrag. Inga norrlandsresor behövs.
    Givetvis så kan AK placera matcherna Luleå-Rödeby, Umeå-Rödeby, Luleå-Malmö och Umeå-Malmö i sammandraget. Men hur man än vänder och vrider sig så måste det, med bibehållet koncept, bli flera matcher med långresor till och från Luleå/Umeå.
    Elitlagen har subventionerat boende från SSF vid sammandragen som inte klubbarna i superettan har – så var det vad jag förstod senast i Täby. Men jag kan ha fel. Du kanske vet mycket mer än jag och kan påvisa ditt påstående?

  17. Axel Smith säger:

    Hej! Intressant diskussion om kostnaderna för seriespel. Jag testade att söka tåg från Luleå till Stockholm på http://www.sj.se tre månader fram i tiden och fick upp biljetter för priset 95 kr/person. Samma pris betalade vi för vår bortamatch mot Farsta i Stockholm i höstas. Det verkar som att det till stor del handlar om planering!? Någon skrev att man kunde pressa priserna med ungdoms- och pensionärsbiljetter. I LASK bokar vi oftast vuxenbiljetter, eftersom priset är detsamma om man är ute i god tid.
    (Däremot tycker jag absolut att det finns många andra vettiga argument mot att man ska resa på långa singelbortamatcher, som t.ex. tidsaspekten!)

    Ordnar man övernattning privat, vilket väl inte är omöjligt med det kontaktnät klubben besitter, så blir det inte så dyrt med seriespel. Sedan anmälningsavgiften för Elitserien höjdes för ett par år sedan har den för oss i LASK varit större än alla andra kostnader tillsammans.

    Från webbmaster: Köp av biljetter 3 månader innan avresa: Personen som skall resa måste namnges och kunna visa leg. på tåget.

  18. Håkan Winfridsson säger:

    Per: Som jag skrev i den tidigare debatten om superettan så har inte Luleå spelat någon match söder om Norrköping annat än slutspel sedan 2001 och naturligtvis hamnar dessa matcher i ett slutspel även nu.

    När det gäller din uträkning så flyger de till Kastrup(som passar mycket bättre än Sturup när du ska till Malmö) för under 1000 kr per person.

    När det gäller resebidragen så är det en karens på 100 mil. 101-300 mil=40 kr/mil 301- = 50 kr/mil och eftersom Luleå vid en sådan match får resebidrag för båda matcherna så blir det 150+150+135+135=570-100=470 vilket ger 200×40= 8000 + 270×50=13500 vilket sammanlagt ger 20500 kr och alla andra resemil man får under säsongen ger 50/mil.

    Med 8000 kr i besparing med att flyga till Kastrup och 13500 mer i resebidrag jämfört med din beräkning så blir kostnaden ca 20000kr(du hade räknat lågt på taxin mellan Karlskrona och Kallinge).

  19. Håkan Winfridsson säger:

    Per: Superettan lagen har inte subventionerat boende vid slutspelet men i gengäld får de ersättning för två resor till slutspelet medan elitserielagen endast får ersättning för en resa till slutspelet.

  20. Håkan Winfridsson säger:

    Kan man dessutom kombinera dessa två resesätt kan du spara ännu mer genom att spela mot Rödeby på lördagen och flyga hem från Kastrup på söndagen(halva priset mot Kallinge).

  21. Per säger:

    Håkan: Tack för förslaget med Kastrup! Det tänkte jag inte på. Men visst kostar det väl något att ta sig mellan Kastrup och Malmö. Och det är inte fullt så billigt som du säger.
    Jag kollade med SAS och priserna för första flyg på morgonen ank Kastrup 11.30 kostade 1325 kr. Och tillbaka på söndagens sista avgång 20.15 kostade 1499 kr. Jag har då bokat med en månads framförhållning.
    Man tar ju risken att någon får förhinder och så får man skaffa fram en ny biljett.
    Till Axel: Givetvis finns det 95 kronors biljetter. Det är ju SJ’s reklam. Men du ska också veta vem som kan åka redan tre månader i förväg. Även om det ev kan vara lika bra att köpa ett antal extra biljetter eftersom de är så billiga! Men vad kostar det om jag då behöver ha liggplats? Resan tar 12 timmar och är på 90 mil och inga X2000 på den linjen. Jo jag provade i juli och fick då priset 932 kr. Stockholm-Luleå med nattåg enkel resa. Ska man resa med dagtåg tillkommer övernattningar mm. Du kanske inte har något problem med att resa på nattåget med sittplats för 95 kr (vilket inte finns på varje avgång.) men jag tror inte att det gäller alla. Motsvarande morgonflyget till Luleå kostar 677 kr.
    Summa sumarum oavsett vilka smarta besparingar och idéer vi än har så kommer det att bli stora kostnader med att spela i Superettan. Och jag är säker på att den totala kostnad för lag som t ex Luleå överstiger betydligt vad de lag som spelar elitserien har.
    Mvh Per

  22. Jan Johansson säger:

    Någon eller några står onekligen innför en spännande uppgift när det gäller att få till en efter förutsättningarna rimlig spelordning för nästa säsongs Superetta.

    Den senaste säsongen fanns det ju en del fiffiga arrangemang: I Superettan spelades matchen Solna-Örgryte i …Örebro.
    I div1 norra inleddes seriespelet med ett minisammandrag i Umeå med Östersund,Haparanda, Luleå och arrangörsklubben.

    Med det i tanke så talar en del för att -i det diskuterade exemplet- Luleå,Umeå och Rödeby borde spela lördag-söndag i Malmö tillsammans med hemmalaget. (Ett likadant arrangemang i Göteborg med Majorna o Mark kan ju även det tänkas, om vi nu anser att de längsta resorna hör hemma i sammandraget. Det omvända, att Luleå eller Umeå håller i det är förstås lika tänkbart)
    Dels skulle ett norrlandslag slippa det pressade schemat med tågtider till Rödeby (försenat flyg?), dels skulle man kunna resa Kastrup ToR, vilket om jag förstår rätt skulle vara billigast i bägge riktningarna.
    Trist för Rödeby, 20 mil enkel resa? Jo,det förstås…man kan ju ställa frågan ”Aha, så ni vill hellre ha bortamatch mot Luleå och Umeå? Det går att ordna…”.
    (Precis som det är lättare att offra andras pjäser så märker jag att det är lättare att låta andras lag resa )

    Vidare så undrar jag om man skall säga att SSF subventionerar hotell för Elitserielagen. Tas inte den kostnaden ut via startavgiften efter den lilla hotellhistorien som nämdes på annan plats?

    Skulle inte AK-som initierade diskussionen i en annan tråd-kunna skriva någon rad om mötet i Täby och vid tillfälle även vilka-om några- förändringar man i nuläget har tänkt sig till nästa säsong.

    Jan Johansson

  23. Håkan Winfridsson säger:

    Per: Jag bokade med mer framförhållning än 1 månad kanske det gjorde prisskillnaden. Det är inte dyrare Kastrup-Malmö än Sturup-Malmö snarare tvärtom(går tåg, bla samma som du åker till Karlskrona med). Vill bara tillägga att det finns andra bolag än SAS.

    SJ:s krav på namn på resenären har både fördelar och nackdelar för oss schackspelare, det blir svårare att chansboka biljetter utan att veta vilka som ska åka men gör också att de som köpt upp dessa billiga biljetter för att sälja på ex blocket inte kan göra så vilket bör medföra fler billiga biljetter för oss.

  24. Thomas Johansson säger:

    Okej Per, det blir dyrare resor i Superettan. Min poäng var att en lägre serie med sämre lag får åtminstone samma utgifter som den högsta serien, vilket känns så fel att man i så fall lika gärna kan slå ihop dessa två serier till en.

    Hursomhelst, borde inte den här diskussionen handla om principfrågor om hur serien borde se ut? Och inte detaljfrågor om priser som lär förändras beroende på konjunkturen, den svenska zlotyns uppgång och fall, eventuella nya flygbolag med engångserbjudanden osv osv.

    Vill vi ha:
    en stor monradtävling (Elit + Super) som spelas 9-11 dagar i rad i nån av de största städerna
    en monradtävling (E+S) uppdelad i 3-4 sammandrag utan enkelronder
    en monradtävling (E+S) uppdelad i 2 sammandrag med enkelronder
    en Elitserie och en Superetta som nu
    en Elitserie och en Superetta med 3-4 sammandrag utan enkelronder
    en Elitserie och en Superetta med sammandrag och enkelronder
    en Elitserie utan Superetta
    regionala mindre serier där ettorna, eller ettorna och tvåorna, möts i en final
    nån annan konstellation?

  25. Per säger:

    Hej Håkan!
    Visst, du kan flyga från Luleå till Köpenhamn med Norwegian också, men det finns inget flyg på lördag morgon. Du kan dock flyga med Norwegian på lördag morgon Stockholm-Luleå för 499 kr om en månad. Men det är en viss risk med dessa lågprisbolag. Sist vi flög till Luleå med ett bolag som inte längre finns så var flyget 4 timmar försenat. De hade ingen ersättningsmaskin. Men flyger du med SAS så brukar de kunna sätta in en reservmaskin om det blir så dryga förseningar.
    Vi tillämpade faktiskt detta med tidigt bokade billiga tågbiljetter vid en resa i elitserien förra säsongen. Men då det blev återbud från flera tilltänkta spelare så fick vi slänga ett betydande antal biljetter, p g a namnkravet, och köpa nya till de som var reserver. Men sen undrar jag hur det är med namnkravet på gruppbiljetter?
    Så vad jag förstår så kan man tänka sig att Luleå/Umeå i superettan kan få en dubbelbortamatch i Stockholm mot Wasa och Burgsvik. Rödeby/Malmö klaras av i slutspelet. Horndal/Örebro får en borta dubbel mot Umeå/Luleå, samt ett av lagen Majorna och Mark får resa till Norrland – och de andra mötena sker i sammandraget i Täby(?).
    Då skulle det kunna bli överkomliga(?) kostnader för Luleå. Men jag vet inte något om deras ekonomi så det är ren spekulation.
    Mvh Per
    PS Visst resebidrag och hotellrum vid sammandrag bekostas av anmälningsavgifterna till Allsvenskan. Men det innebär att lag i de lägre serierna som inte reser så mycket också bidrar till detta. Givetvis är anmälningsavgiften en del av seriespelskostnaden, men jag ser det ändå inte riktigt som en resekostnad.

  26. Per säger:

    Hej Thomas!
    Ok, sorry att jag missförstod dina avsikter. Då förstår jag bättre vad du menade.
    Mvh Per

  27. Håkan Winfridsson säger:

    Man kan väl se det kommande året som ett rejält test på superettans vara eller icke vara. Om AK lyckas få till en hygglig lottning så kommer troligen de flesta lagen att spela men går det inte att få ihop det så får du nog många avhopp.

  28. Erik säger:

    Måste säga att det är ett väldigt klagande också från oss Schackspelare.

    Jag spelar Schack i div2. Handboll i div3, och pingis i div3. Man kan väl säga att jag spelar alla dessa 3 sporter på en ”mittimellannivå.”

    Det är ungefär samma resor för mig i samtliga 3 sporter, Men det är endast i schacket som jag hör att det gnälls.. Så fort det är bortamatch så är halva laget borta… I pingisen och handbollen spelar det aldrig någon roll om vi är hemma eller borta, Samma lag hela tiden och aldrig någon som klagar. Man spelar för att det är roligt helt enkelt..

    Sedan så det här om kosnaderna, I både mitt pingis och hanbolls lag så hjälps vi åt lite vid varje bortamatch. Det räcker att man lägger nån hundring var till resan så är det fixat, vi är dom flesta vuxna karar som har inkomst.
    Därimot i min schacklubb (och säkert andras) så skulle en sådan sak aldrig komma på frågan.

    Allsvenska serien är det finaste vi har inom Svenskt Schack. Jag hoppas att det förblir så men då måste det sluta gnällas så förbannat över att man måste sitta i en bil,tåg, eller buss några timmar..

  29. Tobias Pettersson säger:

    Det förekommer en del svammel och märkliga uppgifter i den här och den föregående debatten i ämnet.
    En del debattörer tycks sväva långt uppe i det blå.

    Att Sveriges Schackförbunds linje lett till att Luleå inte kunnat avancera i seriesystemet sedan Superettans införande är ett faktum. Detta har inte bara drabbat Luleå utan alla lag placerade i division I norra. Varför då? Ja Sveriges Schackförbunds regler tillåter inte per automatik att tvåan går upp.
    Med andra ord har Luleå vid flera tillfällen i princip blockerat för övriga lag i division I norra att kunna avancera.
    Som mångårig klubbfunktionär i SS Luleå har jag vid några tillfällen fått upprörda, smått otrevliga, telefonsamtal i just detta ämne från andra klubbfunktionärer i berörd serie. När jag redovisat Luleås siffror har de däremot snabbt blivit vänliga igen.

    Att åka tåg mellan Luleå och södra Sverige är fullständigt orimligt i detta sammanhang. Tågbiljetter kostar i praktiken inte 95 kronor som Smith påstår. De kostar i verkligheten ofta mer än vad flygbiljetter gör.
    Det handlar dock inte bara om pengar, det handlar inte minst om tid. Troligen är det billigare att cykla!

    Jag betvivlar starkt att SS Luleå skulle få råd att spela i Superettan denna gång heller, så Sveriges Schackförbund kan troligen luta sig tillbaka och känna sig nöjda som vanligt. De har ännu en gång lyckats hålla borta Sveriges norra del från sina elitdivisioner. Därmed har de helt enkelt ett problem mindre.

    Om övriga berörda Norrlandslag får råd att spela i Superettan beror det förmodligen till stor del på att en majoritet av deras förstalagsspelare inte bor i Norrland. Det är bra för ekonomin, men knappast bra för schacket i norra Sverige.

    Men vem bryr sig?

  30. Bo Berg säger:

    Jag är på inget sätt inblandad i Norrland. Men Tobias T:s argument anser jag är tunga. Om SchackSverige skall bli bra behöver vi upprätta en infrastruktur som täcker hela riket, även Norrland och Norra Värmland samt Norrlands Inland.

  31. Dock säger:

    Det behövs en helt förutsättningslös diskussion om hur Allsvenskan ska se ut i framtiden.
    Är det rimligt att färdas 300 mil för att spela schack?
    Hur mycket är vi villiga att satsa av egna pengar?
    Kan inte dessa åtskilliga 100 000 tals kronor användas på ett bättre sätt? Schacket för ju en tynande tillvaro i Sverige är det då rimligt att en stor del(största del?) ska läggas på transporter?
    Är det rimligt att kräva att om man bor geografiskt avlägset ska ha samma möjligheter som de som bor i tätorter med många klubbar?
    Är stoppet för andra och tredjelag i Eliten rätt?
    Behöver vi som Bo Berg skriver en infastruktur som täcker hela riket?
    Spel över internet med sensorbräden?
    Etc.

    Visst kan man gå in på detaljnivå om sammandrag och antalet lag i olika divisioner, men jag anser att man måste helheten och vad man vill uppnå med Allsvenskan först.
    Allsvenskans kostnader har utan tvivel avlivat klubbar. Man har inte råd att spela Allsvenskan, då lämnar spelare per automatik klubben.
    Flyg och Tågbiljetter kostar så lågt som 95 kronor, men det som krävs är att man bokar väldigt tidigt och med specifika namn. Hur vet man exakt vilka som ska spela om 5 månader?

    Slutligen Erik, du har så rätt. Vi schackspelare gnäller alltid och kommer alltid att göra det. Tyvärr. Medlemsavgifter på över 400 anses vara rena rånet. Du anar inte hur många som smiter in på Stockholms Schacksalonger, kostnaden på 2 kronor om dagen anses vara hutlöst.

  32. André Nilsson säger:

    Vilket lag går upp till Superettan om Luleå tackar nej?

  33. Fredrik Lindh säger:

    Till Superettan säsongen 2009/10 fanns två vakanser. De togs av SA Mark och Horndal, som var tvåorna med bäst prestationsrating från div 1-grupperna.
    Om prestationsrating används inför säsongen 2010/11 ligger förmodligen min klubb, Kristallens SK, bra till trots att vi tog färre matchpoäng än både Stockholms SS och Västervik. Den fjärde tvåan, Jönköping-Huskvarna, tog lika många matchpoäng som vi.
    Om vi sedan tackar ja till en ev. plats i Superettan är ju en annan sak. 🙂

  34. Per säger:

    André: Det är en bra fråga. Min gissning är att sjuan i Superettan (SödraSASS) får platsen. Men givetvis går det att argumentera för att tvåan i div 1 norra (Kristallen SK) eller det lag som tog mest poäng av tvåorna i alla div 1 serierna(Sällskapet). Men det är lite tidigt att spekulera utan att vi vet Luleås avsikter. Eller de andra lagens situation heller.

    Tobias: Det var min avsikt med att visa tågexemplet var alltför avskräckande. 26 timmars resa från Rödeby till Luleå. Det är givetvis inte att fundera över seriöst.

    Erik: Jag tycker att jämförelsen med Handboll och Bordtennis haltar lite. I dessa sporter är spelarna oftast under 30 år. Det gäller inte för schack. En del är över 70 år och då ÄR det jobbigt med långa resor till bortamatcher.

    Det främsta klagomålet som jag ser det är att schackklubben måste lägga pengar på resor och hotell i stället för att använda pengar på juniorverksamhet och sånt som gagnar svenskt schack. Detta kan tvinga fram speciella lösningar. Jag anser att man måste prova om det går att ordna matcherna med norra norrland via nätet och inte spendera mängder av pengar på resor. Luleå och Umeå är riktigt fina plantskolor för svenska schackspelare. De har duktiga juniorledare som utbildar starka schackspelare. Därför tycker jag att det är viktigt att vi finner ekonomiska lösningar för att kunna fortsätta den fina schacktraditionen i alla delar av Sverige!
    Mvh Per

  35. Jörgen Nilsson säger:

    En fråga till Fredrik Lindh. Vad menar du med prestationsrating?

  36. Fredrik Lindh säger:

    Jag kan inte den exakta definitionen av prestationsrating, men det handlar väl om hur många/hur stor andel poäng man tar i relation till motståndarnas rating.

    I Superettan 2009/10 fanns två vakanser vilka fylldes av, mig veterligt, två div 1-lag som kom tvåa i sina resp. div 1-grupper året innan. Detta redogörs för i AK:s protokoll: http://www.schack.se/arkiv/protokoll/ak/ak2009_1.pdf (sista sidan), där det även står att prestationsrating används för att särskilja vilka tvåor som är aktuella att ta vakans-platserna. Exakt hur prestationsratingen framgår dock inte, t.ex. om den baserats på match- eller partipoäng.

    För oss i Kristallen är detta intressant med tanke på att vi kom tvåa i div 1:N och det finns en chans/risk att Luleå avstår sin plats i Superettan.

  37. Håkan Winfridsson säger:

    Per: De lagen som åkt ut från superettan kommer inte att komma på fråga för ev reservplatser utan det kommer bli den bästa grupptvåan från div 1 som får frågan.

    Jörgen: Jag vet inte hur de räknar ut prestationsratingen och det står inte heller i tävlingsbestämmelserna. Det står att man rankar grupptvåorna efter prestationsrating för ev vakanser i superettan.

    Lars: Ett mycket klokt inlägg och jag håller med dig till 100%.

  38. Per säger:

    Ok det ser ju att vara en möjlighet med denna prestationsrating. Min gissning baserades på att så blev det för oss när vi var nedflyttade, men då ett lag drog sig ur så fick vi vara kvar. Visst kan väl AK ha ändrat sig sen dess, det var ju några år sedan.

  39. Axel Smith säger:

    Jag har förståelse för att det är jobbigt att resa från Norrland. Men rätt ska vara rätt. Per skrev i inlägg 21 att det var rimligt med liggplats på nattåget, och att det då kostade 932 kr. Jag gjorde en (1) sökning och fick upp ett pris på 280 kr.

    Det är flera som påpekat att man måste uppge namn på biljetterna redan när de bokas 90 dagar i förväg. Ja, det stämmer. Men det stämmer också att det är billigare att boka 20 biljetter i god tid än 8 biljetter när man säkert vet vilka som ska spela. Och ganska god koll kan man väl ändå ha 90 dagar i förväg?

    Och ni har väl märkt hur ofta SJ verkligen kollar leg? Till Elitserieslutspelet hade jag bokat nio biljetter, men vi fick två återbud. Det fanns inte en tanke på att köpa en nya biljetter för över 1000 kr…

    Flyg Luleå-Malmö uppgavs till 2039 kr i inlägg 14. Jag får upp massor av priser på SAS för under 1000 kr om man söker ett par månader i förväg. Visst, det kan hända att man får återbud men flygbiljetter på SAS går att namnändra för 350 kr/sträcka.

    Biljettbokning verkar vara en av de viktigaste uppgifterna för elitlagets ekonomi…

  40. Tomas Corsell säger:

    Skulle inte SSF kunna förhandla med reseföretagen om dessa väl planerade resor, där t ex en lagidentitet på lämpligt sätt kunde styrkas resedagen, och där de aktuella resenärlegitimiteterna därtill kontrolleras med ”lagspelarlicenser” utfärdade av SSF och sanktionerade av resebolagen? Eller nå’t sån’t?

  41. Per säger:

    Hej Axel!
    Du skrev: ”Jag har förståelse för att det är jobbigt att resa från Norrland. Men rätt ska vara rätt. Per skrev i inlägg 21 att det var rimligt med liggplats på nattåget, och att det då kostade 932 kr. Jag gjorde en (1) sökning och fick upp ett pris på 280 kr.”
    Jag gjorde nu om min sökning. Och resultatet för 5 fredagskvällar i juli månad gav fölande:
    2 juli 3 avgångar: 932/932/1284 kr
    9 juli 4 avgångar: 932/932/1093/1284 kr
    16 juli 4 avgångar 932/932/1093/1284 kr
    23 juli 4 avgångar 932/932/1093/1284 kr
    30 juli 4 avgångar 932/932/1093/1284 kr
    Och så provade jag när serierna går igång
    8 oktober 3 avgångar 932/932/1284 kr
    Så du får gärna visa varför din enda sökning är mer relevant än mina sökningar? Rätt ska vara rätt, visst men jag vet ju inte vilket datum du sökte på eller vilken veckodag…
    Mvh Per

  42. Per säger:

    PS Fast Sj:s priser är lite lustiga. Jag provade även fredag 9 april:
    Då var priserna 761/637/1113 kr (637 var t o m billigare än sittplats!)
    23 april 578/578/1115 kr (ännu billigare trots att det är mindre än en månad dit?)
    7 maj 541/575/946 kr
    21 maj 523/606/1113 kr

    Slutsatsen tycks vara att man ska inte köpa tre månader i förväg! Utan snarare ungeför 1-2 månader i förväg!? 🙂
    Axel skrev: ”Jag testade att söka tåg från Luleå till Stockholm på http://www.sj.se tre månader fram i tiden och fick upp biljetter för priset 95 kr/person.”

  43. Matte säger:

    Förr hade SJ ordinarie pris, om man sökte längre fram än 3 månader, kanske så fortfarande.

  44. Jacob Mejvik säger:

    Jag ska försöka undvika att gå in på föregående debatter men här kommer lite kommentarer…

    – Vad handlar egentligen de här debatterna om? Jag har nog själv en annan problemformulering än vad andra här har.
    Så vitt jag förstår så ligger Luleå (Exempelvis) där det ligger, och det kommer inte förändras oavsett hur man väljer att utforma systemet. Det är lika långt att åka från Luleå till Malmö oavsett om man ska spela Schack, Fotboll eller Hockey. Alla former av problemformuleringar som bygger på att det är långt att åka blir ju helt omöjliga att lösa. Visst går det att kapa kostnaderna något men det är fortfarande lika långt. Ni som klagar på att det är för långt, vad vill ni uppnå? Jag vill minnas att det finns en del fiffiga optimeringsalgoritmer för att hantera reslängd (och därmed serieindelning) men det är garanterat något lag som förlorar på det. Frågan är möjligtvis vad man ska optimera på. reslängd eller kostnad? Vad jag vill ha sagt är alltså att det hela borde vara ett optimeringsproblem och inte en diskussionsfråga.

    – Det är för dyrt är ett annat argument.

    Jag håller med Erik. Vuxna män borde inte klaga på sånt här.

    För att ta ett annat närliggande exempel kan nämnas att det finns en hel del fotbollsfans som åker med sitt lag till varje bortamatch. Och det är långt fler matcher än i elitserien/superettan i schack och detta utan att själva spela.
    Schack är en hobby, ingen mänsklig rättighet. Är det roligt nog betalar man, är det inte det så gör man det inte.

    I princip tycker jag varje vuxen spelare bör betala sin egen resa och inte förvänta sig att klubben gör det. Vill man inte betala så spelar man inte. På sikt tror jag det är mer hållbart. Förslagsvis används bidragen till juniorverksamheten för att bekosta resor för juniorerna. Visst kommer man tappa en och annan spelare på detta men på lite sikt tror jag det är en mycket sundare inställning. I Sverige finns det väldigt få som har en legitim anledning att förvänta sig slippa betala. För få som är villiga att betala och för många som vill ha är ingen bra kombination.

    – Den egentliga frågan är i min bok ”Hur ska vi göra för att Schack ska vara en så intressant produkt som möjligt?”. Och där är seriespelet en stor fråga. På http://www.fotbollskanalen.se kan man hitta en intressant intervju med Stefan Andreasson som är klubbchef/sportchef i Elfsborg där han delvis pratar om hur Elfsborg (som under de senaste åren blivit en av Sveriges främsta fotbollsklubbar) arbetar mycket med att sälja produkten fotboll. Det är precis samma tänk som behövs för Svenskt schack men där det handlar främst om att ”sälja” produkten till potentiella spelare. Sälja den på att vara billig verkar dumt då de stora kostnaderna är tidsåtgången, både före, under och efter partiet. Med det sagt ska man inte ta orimligt betalt för triviala uppgifter. En bra produkt till rätt pris bör vara vad som eftersträvas.

  45. Bo Berg säger:

    Har lite kik på detta även om det inte direkt berör mig. Axel och Håkan, kanske fler, har bra koll på detta med priser på resor och hur och när mm.

    Denna kompetens börde utnyttjas.

    Genom någon typ av ersättning eller liknande skulle en kommité på några insatta personer kunna hjälpa till med bokningar till de lag med ledare som inte har detta kunandet och inte den tid som det krävs att fördjupa sig.

    Om jag uppfattat det rätt så har bokningarna av internationella flygresor drastiskt minskat sedan Håkan kom in i den bilden.

  46. Per säger:

    Jag lyckades faktiskt med att hitta Axels pris med 280 kr. Det gäller den 19 juni – en lördag! Det kan vara fler gånger också, men om man nu ska resa till en dubbelrond så tror jag att det är en resa på en fredagkväll och tillbaka på en söndagkväll. På fre resp sön så var det lägsta pris jag hittade till 513 kr. Jag tror att veckodagen har stor betydelse!

  47. Linus Olsson säger:

    46 inlägg och ingen har nämnt Mogens delikata smörgåsbord.

  48. Axel Smith säger:

    Per: Nu vet jag inte hur det är för norrlandsresorna, men när vi åker gäller det att alltid boka resan 90 dagar i förväg. Exakt. Köper jag inte biljetterna strax efter 00.00-slaget 90 dagar i förväg kan dom snabbt ta slut.

    Veckodagen har självfallet betydelse. Jag har inte någon erfaranhet av nattåg, så jag vet inte hur det fungerar där.

    Hur som helst, priset är bara en faktor i sammanhanget. Det känns viktigare (tycker jag) att restiden inte får bli för stor i förhållande till speltiden. Jag åkte en gång 1123 km för ett serieparti – största delen med nattbuss. Det var drygt! Och till Luleå hade det varit ännu längre. Jag tror LASK spelade där för ungefär 10 år sedan.

    Nåväl. Glad påsk!

  49. Håkan Winfridsson säger:

    Per: Resor med SJ mer än 3 månader framåt i tid har samma pris när du än söker, billigare biljetter kan sökas med mindre än 3 månader till resedatumet. Visst har veckodagen stor betydelse särskilt med tanke på att fredag och söndag är de stora resedagarna.

    På flygresor finns inte samma tidsgräns, tex bokade jag mycket billiga biljetter till Ungdoms-EM 7 månader före avresa under 2009.

  50. Per säger:

    Hej Axel!
    Tack för tipset om EXAKT 3 månader i förväg! Jag förstod det som att man måste vara ute minst 3 månader i förväg. Men nu förstår jag att SJ släpper sina billiga biljetter precis 3 månader i förväg. Och sen varierar priset fram till avgång på antalet bokningar etc. Biljetterna är generellt dyrare på fredagar och söndagar,
    Jag åker nästan aldrig tåg – det sker bara när vi ska spela schack och då är det någon annan som organiserar! Men diskussionen visar på hur krångligt det är med tåg. Jag har sällan så mycket framförhållning när jag ska resa heller. Så jag brukar komma fram till att bilen är billigare och framför allt enklare när jag ska ut och resa inom Sverige, inga tider att passa etc.
    Glad Påsk!
    Per

  51. Jacob Mejvik säger:

    Kanske kan SSF sammanställa ett dokument med praktiska råd om reseplanering och skicka med lottningen till serierna. Det verkar ju som det finns lite tricks som inte är välkända (vilket jag trodde det var). Det är ju naturligtvis så att klubbarna bör göra så gott de kan för att hålla nere kostnaderna och det här verkar vara ett billigt och enkelt sätt att lösa det problemet på. Uppdateras åtminstone inför varje säsong.

  52. Per säger:

    Håkan: När det gäller flygbiljetter till utlandet så brukar det fungera om man är cirka 4 veckor i förväg. Förra året åkte jag på följande flygbiljetter:
    Istanbul med Lufthansa 1.734 kr ToR.
    Wien med Austrian 1.018 kr ToR
    Manchester med KLM 2.140 kr ToR (men just då var kronan väldigt svag).

  53. Håkan Winfridsson säger:

    Så länge kan inte vi vänta, arrangören kräver info om vilken flight vi kommer med 3 månader i förväg.

Lämna en kommentar