Schacksnack presenterar artiklar, nyheter, partier, problem och studier. Besökarna erbjuds även möjlighet att lämna kommentarer och diskutera runt dessa ämnen.
Det var verkligen tråkigt att höra.
Men det förstärker väl bara debatten som äger rum på Schacksnack:
Hur kan vi locka fler tjejer/kvinnor till schack- borden/brädena?
Det var synd att det inte blev något SM för damer men många har valt att spela i de andra klasserna. Detta får ses som positivt även om antalet damer är för få i förhållande till hur många manliga spelare som är med i SM.
Jo, visst är ni få i förhållande till oss män men ni är duktiga på att spela SM. Är rätt säker på att om vi räknar på det procentuellt är ni bättre än oss män på att spela SM.
Verkligen synd att det inte kan arrangeras ett SM för damer som på den gamla goda tiden. Framtida SM-arrangörer och schackarrangörer över huvudtaget måste lägga ett betydligt större marknadsföringsfokus när det gäller schackturneringar för flickor och damer samt även locka med fina priser för att göra tävlingen statushöjande och attraktivare. Det behövs en balanserande motvikt till den mansdominerande aktivitet schack trots allt är. Det förblir fortfarande ett mysterium att schack lockar så få tjejer och kvinnor med tanke på att damen representerar den starkaste pjäsen på brädan. Denna aktivitet borde med andra ord även locka de feministiskt orienterade.
2 juli 2013 klockan 20:50
Det var verkligen tråkigt att höra.
Men det förstärker väl bara debatten som äger rum på Schacksnack:
Hur kan vi locka fler tjejer/kvinnor till schack- borden/brädena?
Jag har tyvärr inga svar själv…
2 juli 2013 klockan 21:45
Det var synd att det inte blev något SM för damer men många har valt att spela i de andra klasserna. Detta får ses som positivt även om antalet damer är för få i förhållande till hur många manliga spelare som är med i SM.
3 juli 2013 klockan 03:02
Jo, visst är ni få i förhållande till oss män men ni är duktiga på att spela SM. Är rätt säker på att om vi räknar på det procentuellt är ni bättre än oss män på att spela SM.
3 juli 2013 klockan 10:45
Verkligen synd att det inte kan arrangeras ett SM för damer som på den gamla goda tiden. Framtida SM-arrangörer och schackarrangörer över huvudtaget måste lägga ett betydligt större marknadsföringsfokus när det gäller schackturneringar för flickor och damer samt även locka med fina priser för att göra tävlingen statushöjande och attraktivare. Det behövs en balanserande motvikt till den mansdominerande aktivitet schack trots allt är. Det förblir fortfarande ett mysterium att schack lockar så få tjejer och kvinnor med tanke på att damen representerar den starkaste pjäsen på brädan. Denna aktivitet borde med andra ord även locka de feministiskt orienterade.