Elolistor per den 1 juli 2011.
På världslistan har det hänt att GM Magnus Carlsen återtagit första platsen några poäng före Världsmästaren GM Vis Anand. Det är fortfarande tunt bland nordbor i det fina sällskapet, där det krävs 2649 för att namnges, den ende som finns med är GM Peter Heine Nielsen från Danmark.
På sverigelistan är fortfarande GM Emanuel Berg den ende över 2600 i rating. Ratingraketen GM Hans Tikkanen är, efter den senaste tidens framgångar, uppe på en fjärde plats och nosar på 2600 nivån. De som är före honom på listan spelar ingenting för tillfället. Vår internationellt mest kände spelare är GM Pia Cramling och hon har har lyckats bromsa upp fallet och har till och med klättrat lite, både nationellt och internationellt, sedan förra listan den 1 maj.
Sverigelistan.
1. GM Emanuel Berg (2608) Burgsviks SK 2. GM Evgenij Agrest (2599) SK Team Viking 3. GM Ferdinand Hellers, Limhamns SK (2599) 4. GM Hans Tikkanen, Lunds ASK (2596).
Världslistan.
1. GM Magnus Carlsen (2821) Norge 2. GM Vis. Anand (2817) Indien 3. GM Levon Aronian (2805) Armenien och 61. GM Peter Heine Nielsen (2681) Danmark.
Damlistan.
1. GM Judit Polgar (2699) Ungern 2. GM Humpy Koneru (2614) Indien 3. Yifan Hou (2575) Kina och 26. GM Pia Cramling (2472) Sverige.
Juniorlistan.
1. GM Quang Liem Le (2715) Vietnam 2. GM Fabiano Caruana (2711) Italien 3. GM Anish Giri (2701) Holland.





1 juli 2011 klockan 09:55
Jag har tidigare rosat Giri som ett skinande ljus bland juniorerena. Caruanas uppvisning f n gar dock inte av for hackor, 6,5 av atta mot i stort sett juniorvarldseliten. Nu ser jag att Quang Liem Li trots det ar rankad etta. Har gar det undan! Vad har dessa grabbar i ELO om tre ar, over 2800 allihopa?
1 juli 2011 klockan 15:24
Finns det något program eller excelfil som räknar ut prestatinsrating och förväntat resultat? Ex vad skulle det förväntade resultatet mellan Berg- Carlsen vara?
1 juli 2011 klockan 16:24
Förväntat resultat:
Carlsen(2821) – Berg(2608): 0.77 – 0.22
9 juli 2011 klockan 06:13
Ytterligare en spelare på uppgång är ju Axel Smith.
Spelar just nu i Norska (!) Mästerskapet och leder klart
efter 7 ronder med 6 poäng och prestation på hela 2675!
En GM-inteckning runt hörnet alltså – Axel möter idag sin
tredje stormästare i turneringen. Av vad jag läst bor han
numera i Norge, därav deltagandet i NM. Har följt partierna
och Axel har spelat riktigt bra – det är på god väg att bli en
riktig drömturnering för hans del! Härligt 🙂