aug 04
Juniomästaren har en friplats till kommande års SM-grupp. Nu har antalet deltagare i spelet om Sverigemästerskapet reducerats till 10 deltagare, tidigare 14. Veckans fråga som finns i högerspalten lyder kort och gott. Skall Juniormästaren även i fortsättningen beredas plats i kommande Sverigemästaregrupp eller räcker det med Mästare Elit? (Flera har kommenterat ”Veckans fråga” och dessa går att läsa i högerspalten!)
2 augusti 2010 klockan 16:50
Förutsatt att juniormästaren är landets bästa 19-20-åring bör han/hon få spela i SM-gruppen. Detta brukar inte kräva någon fri plats, det räcker oftast med ratingen. Problemet är när så inte är fallet, kanske kan man se till rating och ge juniormästaren en ratingbonus (runt 100 poäng) vid inplacering i grupper. Jag tror inte det är bra för vare sig juniormästaren eller SM-gruppen om det blir en utpräglad ”slagpåse” när turneringen bara är 9 ronder.
2 augusti 2010 klockan 21:05
Jag tycker absolut att juniormästaren ska få chansen i SM-gruppen. Det ger JSM status och juniorerna en morot. Det gick inte så bra för Arash i årets SM, men betänk att han spelade remi mot Emanuel som svart, så visst kunde även han vara med och röra om i grytan.
2 augusti 2010 klockan 21:08
Senaste årens junior SM har varit under all tidigare standard.
Det har gjort att de bättre juniorerna valt att spela andra typer av grupper, eller avstå från SM.
Håller med Tomas om att segraren i junior SM blir utav en slagpåse i SM-gruppen och tycker att segraren borde få en plats i mästar-elit som håller betydligt högre klass speciellt när det har reducerats till 10-manna grupp.
Det är i stort sett ingen junior i dagsläget som kan komma in i mästar-elit på ranking, och det hade varit en stor upplevelse för segraren att spela gruppen, samt att vi hade fått en något vassare SM-grupp. //åke nilsson
2 augusti 2010 klockan 22:34
Juniormästaren bör få spela i SM-Gruppen. Annars kan hända att juniorerna börjar spela MästarElit istället för att komma till SMgruppen. Då holkas systemet ändå ut. Vinnaren av JuniorSM brukar vara en skarp spelare på uppåtgång.
Ha en bra dag!
2 augusti 2010 klockan 22:42
Känns ganska självklart att JR-SM vinnaren ska spela SM…
Men visst om nån under t ex 2200 rating skulle vinna så kanske man skulle kunna skriva in att arrangören då har rätt ta köpa ut den spelaren mot 3000-5000 Kr i ersättning till spelaren
3 augusti 2010 klockan 08:17
Jag håller med André Nilsson att juniormästaren skall få chansen att spela i SM-gruppen. När jag lyckades vinna titeln
1954 i Gävle premierades detta med att jag fick spela i mästarklassen (då den högsta klassen). På den tiden var junior-
schacket inte alls så utvecklat som idag, men jag är övertygad om att den ”moroten” gav oss juniorspelare extra incitament att vilja förbättra vårat schackliga tänkande och spel.Som alla vet stimuleras man verkligen av att få möta starkare spelare-även om man inte vinner!
3 augusti 2010 klockan 09:00
Från webmaster: Hans önskar ändra sitt ordval i förra inlägget.
Vill justera mitt ordval till:
Som alla vet stimuleras man verkligen av att få möta riktigt starka spelare-även om man inte vinner!
3 augusti 2010 klockan 15:17
Spontana tanke var: ME (slagpåse och dylikt). Men då skulle de bästa junisarna välja ME istället för JSM, och jag tippar på att det är önskvärt att man hellre vill se dem mötas i JSM (egentligen precis vad GreatPelle skrev ovan, men jag kunde inte posta detta tidigare). Andra argumentat för att behålla det som det är ”se och lär”, det är trots allt en rejält skillnad på SM och ME på flera plan.
Tror inte på någon utköpning eller val efter person.
3 augusti 2010 klockan 15:29
Tycker som de flesta andra att det är självklart att juniormästaren ska få spela SM-gruppen.
Om detta tas bort kommer spelstyrkan i JSM-gruppen att sjunka med följd att juniorschacket
i Sverige försämras. Detta är dåligt för både för svenskt elit- och breddschack.
När jag själv var lovande junior var det SM-gruppsplatsen som motiverade mig att spela JSM 1991 och 1992.
Att spela med i SM-gruppen är den bästa träning som en talangfull junior kan få.
Vilka juniormästare har förresten varit utpräglade ”slagpåsar”? Har svårt att komma på någon.
3 augusti 2010 klockan 17:00
Att juniormästaren får i belöning rätten att kämpa med Sverigeeliten tror jag är en viktig poäng för att få våra elitjuniorer att ta kampen om SM-titeln. Nu har väl varken Simon eller Arash riktigt lyckats de två senaste åren men det har säkert varit en bra skola för fortsatt utveckling. Tar man bort den moroten är risken uppenbar att det blir svårare att få deltagare till Junior-SM gruppen, frågan är väl om det inte även borde ge plats i de internationella tävlingarna !?
3 augusti 2010 klockan 21:05
Några kommentarer till det som skrivits:
Åke: Du skriver att de senaste årens JSM varit under all standard, där tycker jag att du har fel åtminstone när det gäller toppen så fattas det inte mycket de senaste åren(Växjö och Kungsör) däremot var det få anmälda vilket gjorde att de sista kom med på låg rating. Däremot i Lund var det sammanlagt 17 spelare intresserade av de 10 platserna.
Tex i Kungsör fattades bara en enda spelare med hög rating, Du hade 3 juniorer i SM-gruppen och i Lund fattades också bara en spelare. I ME spelade junioren Erik Blomqvist(3:a) och där fanns 2 juniorer till som hade platsat i ME varav Nils G spelade i SM-gruppen.
Thomas: Vi har övervägt att JSM-segraren skulle ha en given plats i ett Ungdomsmästerkap men risken är att det kan bli rejält dyrt för SSF(10-15 000 kr). Därför har vi avstått från detta, dock ska sägas att de allra flesta får chansen ändå. Årets mästare har dock tackat nej till UVM.
3 augusti 2010 klockan 21:05
Jag vet inte hur långt tillbaka Åke Nilsson vill gå när han menar att ”Senaste årens junior SM har varit under all tidigare standard.”. I JSM i Sthlm 2007 vann exempelvis Nils Grandelius före Victor Nithander och Erik Blomqvist. Ta en titt på prislistan: http://www.schack.se/arkiv/tavlingar/sm/www.schacksm.se/resultat/result_jsmr.html Har vi egentligen någonsin haft en bättre JSM-grupp?
Visst går spelstyrkan i JSM lite grann i vågor, men om vi någonsin ska hävda oss internationellt på Junior-sidan måste vi ge juniorerna alla uppmuntran de kan få. Som Thomas Franzén var inne på: frågan är väl snarare vad vi kan göra MER för dem?
4 augusti 2010 klockan 00:20
SM-gruppen borde utökas till minst 12 spelare. Juniormästaren skall ha rätt att ställa upp i SM-gruppen.
4 augusti 2010 klockan 05:31
Jag syftade mest på de senaste två årens JSM grupp där det inte varit särskillt hård konkurrens. Det har funnits en hel del ”slagpåsar”. Har alltid funnits två-tre stora förhandsfavoriter som spelat om guldet, och den som inte lyckats besegra ”slagpåsarna” tappade oftast guldet. När man ser på framtida JSM-gruppen känns det som om standarden kanske även sjunker från de senaste två åren, eller förblir den samma, förhoppningsvis har jag fel. Det har även gått lite trögt för sverige i 4-nationers den senare tiden då man inte lyckats vinna som tidigare, lutar lite mot en svagare bredd i truppen. Det är inte meningen att kranka ner på svenskt juniorschack, iår hade t.ex ingen spelare från JSM möjligheten att spela mästar-elit och det ser ut att förbli så de kommande åren. Det lutar lite mot en grupp som kommer bestå av spelare mellan 1900-2250, en väldigt ojämn grupp där segraren antagligen kommer bli en ”slagpåse” i SM-gruppen.
Jag ber om ursäkt till de som har blivit upprörda över min åsikt, och ha en fortsatt intressant disskussion.
Tack för mig //Åke
4 augusti 2010 klockan 06:30
Diskussionen haltar lite gran pga att det finns en viktig (mental) sida av schack som avgör vad ungdomar kommer att välja. Att vara med i SM då måste juniorer ha valt redan mellan yrke och hoppy.
För att byta yrke, bli politiker efter en karriär som schackspelare… lyckas inte, trots att man har blivit världens bästa tänkare – vilket vi har två tragiska exemplar Karpov och Kasparov ! Vad är det som saknas ? Det var en tid sedan då flera stormästare i Sverige kritiserade SSF för att inte fatta vad mentalträning är för något ! Nu hoppas man att Schack 4 tillsammans med Schackakademien=Schackskola löser problemet.
5 augusti 2010 klockan 11:34
Onni Aikio … som vanligt förstår jag ingenting av dina inlägg. Så otroligt spretigt och konstigt skrivet. Hur tror du att vi ska kunna begripa vad du menar om du inte ids städa upp bland och strukturera dina tankar innan du fäster dem på papper och trycker på sändknappen?
5 augusti 2010 klockan 20:42
Jag måste dessvärre göra en sista comeback i den här diskussionen…
Jag instämmer fullständigt med Andre Nilsson angående allt kring onni aikio, förutom att fästa det på papper vilket till en viss grad är orimligt. Onni aikio fascinerar mig eftersom jag inte förstår var han/hon/den/det får sina otroliga teman ifrån…
Dessutom undrar jag vem denne otrolige person är, hade varit trevligt att veta vem det är eftersom det förmodligen inte är från min tidsperiod, då JSM segraren fick spela mästarklassen. Traditioner är till för att hållas så därför borde dagens JSM segrare få spela mästarklassen och inte SM-gruppen.//Åke
P.S. August på Ekhemmet du glömde din kaffihalva D.S.
5 augusti 2010 klockan 20:55
Till André !
Jag talar om erfarenhet … jag har lärt mig via hälen ! Jag menar att det är oerhört svårt val att välja schack som yrke, (är kallelse) vilket måste man har valt om man vill tävla (vinna ett parti) med professionella schackspelare i SM ! Det är hur enkelt som helst att fatta !
Vad har Karpov och Kasparov haft nytta av schack på sina politiska karriärer ? Inte ett piss ! Jag ber Dig att vända dig till Harry Schussler angående mentalträning, ty det var han som krävde att SSF skulle börja med det, men ingen i SA eller SSF svarade på begäran !
Du kan vända dig också till Schackakademien eftersom akademi översatt till svenskan är samma som skola ! Vi har prövat i Haningeskolorna under schackdagar hur eleverna uppfattar de lagar som schackspelet grundades på – och det gick utan som helst problem eftersom eleverna upplever samma lagar i sina vanliga liv … det är ju samma lagar som gäller på gatan efter skolan.
Det är detta som är schackets själ, vilket måste diskuteras också när det gäller ungdomar som skall offra sitt liv för schackspel !
Jag behöver inte fundera på en enda sekund därför att jag har upplevt allt detta under mina 60 år som tänkare av helhet!
7 augusti 2010 klockan 17:32
Jag antar, Onni, att du menar Haningeakademierna, annars blir det ju helt obegripligt.
8 augusti 2010 klockan 11:11
Ner kortningen till 9 dagar var ekonomiskt bevisat nödvändig så det vara bara att acceptera.
Kul fråga att diskutera men går väl att titta på nästan samtliga tidigare SM och konstantera att den genomsnittliga ranking skillnaden mellan dem som gått vidare från ME och JSM inte varit nämnvärt stor.
Dessutom gör juniorer snabbare progress än nånsin och modernare än nånsin att satsa på juniorer oxo…
T ex Jonatan Westerberg som vann och har runt 2250 som kan vara lite lågt för spela SM-gruppen kommer mycket troligt ha runt 2350 till nästa SM.
Nä, uppmuntra juniorerna att satsa så mycket det går och väck denna fråga först igen när ett bevisat problem uppstår, t ex om Berg och Tiger bojkottar SM och öppet anger som orsak att det är för få bra spelare pga platserna åt ME & JSM
8 augusti 2010 klockan 13:26
SM-gruppen var extremt tuff när jag spelade 2006. Hade jag satsat och spelat turneringar direkt efter det så hade jag kunnat bli framgångsrik. Att spela i SM-gruppen för en JSM mästare är, eller ska vara, en stor chans att spela sitt livs förmodligen tuffaste turnering. Men, har man inga planer att fortsätta inom schack så ska JSM mästaren avstå från sin plats i turneringen. Spelar man i SM-gruppen så ska man gå in i toppform eller inte gå in alls. Så ska den turneringen vara, enligt min åsikt. Jag bröt mot den här principen själv och ångrar att jag inte förberedde mig alls.
9 augusti 2010 klockan 07:49
Rubriken blir lite märklig speciellt som Jonathan Westberg vann JSM i sommras helt överlägset. Han vann även en Juniortävling i Stockholm också tämligen överlägset 1-2 veckor innan SM. Hans ranking på 2250 borde redan idag vara närmare 2350 eller tom 2400 efter sommarens 2 turneringar.
Nåväl, givetvis ska JSM ha en plats i SMgruppen.
9 augusti 2010 klockan 16:58
Själklart bör JSM-vinnaren få en plats i SM-gruppen. Även om det inte blir många poäng är det bra för junioren att få vara med i hetluften. Alternativet att bara ha med äldre titelhållare som ungefär har samma rankingtal år ut och år in känns dessutom ganska tråkigt.
Att en ”lågrankad” spelare skulle avskräcka tror jag inte på. Sveriges för närvarande bästa spelare Berg och Hector verkar spela en del öppna turneringar. I stora öppna turneringar ”riskerar” de att få möta ”svagt” motstånd de 2-3 första ronderna även om de spelar bra.