jan 07

En bra träningsmetod att utvecklas i schack är att låta en erfaren schackpedagog analysera dina partier (utan datorer) för att verbalt hjälpa dig till en djupare förståelse av det som konkret behöver åtgärdas och hur det ska åtgärdas. Du lär dig också spelprinciperna eftersom datorerna som är opedagogiska inte kommer att användas. Du bestämmer partiet eller partierna och varje parti analyseras med hjälp av verbala kommentarer i en timme och förmedlas sedan via worddokument, Chessbase eller direkt på mejlen. Det brukar bli ungefär två a4-sidor per parti späckade med pedagogiska kommentarer. Om du är intresserad av att pröva ett sådant upplägg kan du sända ett eller flera partier via e-post till thomasengqvist@protonmail.com för att få återkoppling. Det kostar 500 kr för en timmes nedskrivna analyser. För att visa hur det fungerar i praktiken kan man titta på nedanstående parti mellan två icke namngivna amatörer.

Amatör – Amatör [A57]
Stockholm, 2012
[Engqvist]

1.d4 Nf6 2.c4 c5 3.d5 b5 Du spelar en aktiv och bra spelöppning! Om du spelar denna öppning regelbundet måste du kunna teorivarianterna bra eftersom det finns många skarpa varianter som du kan råka ut för i mötet med de spelöppningsförberedda motståndarna. Jag tänker på varianter som 4.cxb5 a6 5.Nc3, 5.f3, 5.e3 eller 5.b6. Har du klart för dig vilka varianter du ska spela? En annan nackdel med öppningen är att den är lätt att undvika med dragföljden 2.Nf3. Hur hanterar du denna dragföljd? Du måste också ha en repertoar mot 1.c4 och 1.Nf3. Hur hanterar du de dragen? Den magiska boken med denna variant är Benkös bok utgiven på Batsford 1974. Visserligen är varianterna föråldrade men knappast den djupa förståelsen Benkö visar kring varianten och den fantastiska historiska utvikningen som han gör. Visste du förresten att denna öppning har ett svenskt ursprung med framför allt Erik Lundin? Detta kan ge en annan känsla när man spelar Volga så man inte bara tänker på att det faktiskt är rysk propaganda som ligger bakom det svenska namnet till spelöppningen. 4.Nf3 Hur hanterar du följande variant som idag är populär: 4.cxb5 a6 5.bxa6 Bxa6 6.Nc3 d6 7.g3 g6 8.Bg2 Bg7 9.Nf3? Kan du teorin eller har du ett öppningsschema som du följer, i så fall vilket eller vilka? 4…d6 Rent principiellt borde 4…bxc4 vara det logiska draget eftersom du nu har uppnått ett av de strategiska målen att byta en b-bonde som är mindre värd mot en c-bonde. Det ger ju en bondeövervikt i stora centrum (från f-c) med fyra bönder mot tre. Är du medveten om detta tänkesätt? Detta är grundidén med Polskt parti som spelades av Spasskij mot Petrosian i en VM-match, alltså 1.d4 b5 2.e4 Bb7 3.f3 a6. Så fort som vit spelar c2-c4 är målet för svart att byta. I denna ställning är det annorlunda på grund av vits terrängfördel så du skulle helt enkelt bara hjälpa vit att etablera en stark springare på c4. Jag tror att anledningen till 4…d6 är att du helt enkelt hoppas att vit ska slå på b5 och därmed länka in i de typiska ställningarna i Volga. 4…Bb7 hade varit ett aktivare drag som sätter tryck mot spetsen av vits centrum. Du kan då kombinera planer som …b5-b4 om vit spelar Nc3, med att slå på c4 följt av …e7-e6. 5.cxb5 a6 6.b6 Nu har det blivit en övergång till systemet med 5.b6 fast med ett tidigt Nf3 istället för Nc3. 6…Qxb6 Damen kommer ut för tidigt i spel utan något angreppsmål, vare sig strategiskt eller taktiskt. Dessutom kan damen råka ut för att vit vinner ett tempo på c4 för en av sina springare. 6…Nbd7 är mer logiskt för att accelerera pjäsutvecklingen. 7.Nc3 g6 8.Nd2 Här kommer springaren till utposten c4 helt gratis! 8…Bg7 9.e4 Nbd7 10.a4 En annan typisk idé för att utnyttja den prekära damens placering på b6. Vit vill spela bonden till a5 och förhindra ett framtida …Nb6 som skulle opponera mot en springare på c4 och tvinga den att flytta till a5 eller e3 beroende på ställningen. 10.Be2 0-0 11.Nc4 Qc7 12.Bf4 ger vit det lite bekvämare spelet på grund av terrängfördelen och den starka flexibla springaren på c4. Om svart spelar sin springare till b6 för att utmana c4-springaren är tanken att gå till e3 där den står centralt och inte stänger in löparen på c1. 10…0-0 10…a5 prisger fältet b5 men undviker vits grundläggande plan a4-a5. 11.Be2 11.a5 är det logiska draget. Nu spelar vit ett slags hybrid av tidigare nämnda spelplaner. 11…Qb4!? för att provocera fram 12.Ra4 är intressant. 12…Qb8 13.Nc4 med en liten fördel för vit. Det är dock inte klart om tornets placering på a4 är en höjdare. 11…Qc7 Här bryter du mot en känd princip som säger att du inte ska flytta damen när den inte är hotad. Det är heller inte klart om den ska till c7 när du har fält på b4 och b8 på den halvöppna b-linjen. Det här är passivt spel och du gör det enklare för vit att formulera en spelplan. Just damen är en exceptionellt viktig pjäs att spela så aktivt och flexibelt som möjligt med. Detta har Bronstein skrivit om i sin berömda turneringsbok om kandidatturneringen i Zurich 1953. Även Znosko-Borovskijs mittspelsbok tar upp hur man korrekt ska spela med damen. I nuläget känns det som om du inte har ett korrekt handlag med damen. 12.0-0

Hur utvecklar svart sitt torn?

Hur utvecklar svart sitt torn?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12…Rd8 Det är svårt att spela korrekt med tornen för nästan alla schackspelare. Som jag ser det är detta torndrag korrekt om vit slår bonden på e6 som du planerar. Men om vit inte slår bonden på e6 står ditt torn för passivt på d8. Just nu tror jag att du spelar för passivt med de tunga pjäserna och detta är mycket farligt eftersom det är dina starkaste pjäser sett till rörlighet. Om du nödvändigtvis ska flytta ett torn är 12…Rb8 aktivare då du får tryck mot b2-bonden och kontrollerar den svaga b4-rutan. Detta kan inte vara fel. Det gör också att ditt damdrag får en poäng som ju annars stod i vägen för tornet på den halvöppna b-linjen. 13.h3 13.a5 eller 13.Nc4 ingår i vits uppbyggnad. Jag är inte säker på textdraget som ger dig praktiskt taget ett fridrag. Detta måste du ta vara på. 13…e6 14.Nc4 Ne5!? 14…Nb6 ser mer logiskt ut. Fischer skulle aldrig stänga in sin löpare på g7, ej heller Gufeld som var mån om sin fianchettolöpare. (Kolla Gufelds bok The search for Mona Lisa!) En spontan fråga: Hur mycket gillar du din löpare på g7? 15.Ne3 15.Nxe5 dxe5 har poängen att ditt torn aktiveras medan din löpare blir passiv. Intressant idé! Hade du förresten sett 16.Bc4 Nxe4! 17.Nxe4 exd5 18.Bxd5 (18.Bg5 ser irriterande ut) 18…Bb7? 15…g5 Förhindrar f2-f4 men tänkte du på att du nu har två springare som blockerar din löpare? Jag tycker du misshandlar din fianchettolöpare, eller har jag fel? 16.Kh2 Vit planerar g3 och f4 för att försvaga sin kung? Jag förstår inte detta drag. Du har fått ett fridrag igen för att förbättra din position. 16…Ng6 Bra drag med fokus på f4 och löparen på g7 börjar vakna till liv. (Den viktigaste lätta pjäsen i detta system för att få tryck i centrum och på damflygeln). 17.Nc4 h6 18.g3 Ett fridrag igen för dig! 18.a5 och Nb6 var logiskt., a6-bonden är lite svag. 18…Bb7 18…Nxe4 19.Nxe4 exd5 20.Qxd5 Bb7 eller (20…Be6 följt av …d5 ger svart mycket aktivitet. Med utvecklingsförsprånget bör svart stå mycket bra.) ] 19.Rg1 Ett mycket mystiskt torndrag! 19…Nxe4! Bra! Nu är detta skenoffer ännu starkare. 20.dxe6 Vit ger upp centrum. 20…Nxc3 20…d5 var det första jag tänkte på enligt metoden vad som var nackdelen med vits senaste drag. Jo bonden på d5 som hamnade på e6 gav din egen d-bonde spelrum till d5 med tempovinst. Detta kanske kan vara något. 21.bxc3 d5 Bra, det kom nu! 22.exf7+ Qxf7 23.Ne3 Qxf2+ 24.Rg2

Vart flyttar svart sin dam lämpligast?

Vart flyttar svart sin dam lämpligast?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24…Qf8?! Spelbart men onödigt passivt som du själv har insett. 24…Qf6 är bättre som du anger. Det är det här med att spela aktivt med damen!! 25.Rb1 Rab8 25…Bc6 känns naturligare. Här står löparen säkrare och trycker också på a4-bonden. 26.Bf3 Ne5 Du spelar bra med springaren och bönderna. Dock tror jag du har problem med de övriga pjäserna. Kungen kan jag inte bedöma utifrån det här partiet. 27.Bxd5+ Bxd5 27…Kh8 håller kvar bindningen. TIdsnöd? 28.Rxb8 Ditt torn stod nyss på a8 så kanske du glömde att man kunde byta på b8? 28…Rxb8 29.Qxd5+

Hur parerar svart schacken på bästa sätt?

Hur parerar svart schacken på bästa sätt?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29…Qf7 29…Kh8 ser bättre ut. Du har idéer som …Rd8 eller …Rb1 och sedan kanske en springarschack på f3 eller kanske in på d3 i kombination med …Rd8. 30.Rb2 Rxb2+ 31.Bxb2 Qxd5 32.Nxd5 Nc4 Bra avbyten banade väg för detta starka drag. 33.Bc1 Kf7 34.Kg2 Be5 34…a5! hade fört bonden ett steg närmare dam och blockerat a4-bonden. Tidsnöd? 35.Ne3 Nxe3+ 35…Nb6 36.a5 Nd7 37.c4 ser remibetonat ut. 36.Bxe3 1/2-1/2

Slutkommentar: Du behöver spela aktivare. Nu mötte du en spelare som faktiskt gav dig flera chanser. Jag misstänker att det var tidsnöd som fällde dig. I annat fall är det varianträkningsförmågan som är problemet. Rent principiellt måste du tänka på hur du spelar med de tunga pjäserna och förmodligen också löparna. Detta är vad jag har kunnat avläsa utifrån detta enstaka parti. Du får väl undersöka om detta har någon relevans för dina andra partier men om du upptäcker samma tendenser så är det här något du måste börja jobba med. Du kan exempelvis titta på mästar- eller stormästarpartier och se hur de spelar med de tunga pjäserna. Just tornen har många spelare problem med. Det är förmodligen de allra svåraste pjäserna att spela optimalt med.

Läs kommentaren till “Verbala kommentarer utan datorhjälp av dina partier-del 1”

  1. Mannen från Orkney säger:

    Med några enkla knapptryckningar kan man ändra notationssymbolerna till de svenska. F.ö. va Hellers bra men min röst går på Uffe för han var den ende som hade förståndet att tala svenska till skillnad från de andra som tror sig tala engelska men i själva verket talar svengelska.

Lämna en kommentar