mar 05
SK Rockaden i Stockholm arrangerar under helgen Flick-SM. Första ronden startar i dag klockan 18.00 och sista (11) på söndag klockan 12.00. Deltagarna är indelade i olika grupper - A-D - efter ålder och vilka de är framgår av deltagarelistan. Schacksnack återkommer med resultat från turneringen på söndag efter sista ronden.




6 mars 2010 klockan 15:27
Osanolikt att denna stora klubb inte kan ha bättre uppdatering från ett SM
kl är 15:30 och ingen info om dagens resultat.
Bättre kan ni
6 mars 2010 klockan 19:42
håller med , otroligt, o nu är klockan 19:41 o fortfarande inga resultat från dagens 4 ronder!!
7 mars 2010 klockan 12:39
Om man är missnöjd, så ska man väl skriva sitt namn. Annars tycker jag att det är ointressant kritik.
Samtidigt är det konstigt att Schacksnack accepterar fortfarande utan namn?! En rak linje måste man arbeta efter. Inte ge mera eller mindre.
7 mars 2010 klockan 18:56
Håller helt med Lelle – anonyma klagomål är värdelösa.
Från webmaster: Jag vet vem det är. Jämför med dagstidningarnas insändareavdelningar. Där publiceras också anonyma texter.
7 mars 2010 klockan 20:40
Självklart ska man ha rätt att skriva anonyma inlägg. Undertecknade är givetvis bättre. Viktigaste är dock vad som framförs.
7 mars 2010 klockan 21:08
Vii fortsätta med detta med anonyma inlägg. Varför jag skrev var att ni var hårda mot detta innan.
Nu plötsligt så släpper man lite på det. Varför då?!
Nä, har man en linje där man kräver namn så ska man fortsätta med det. Annars kommer jag inte skriva mera inlägg.
Samtidigt om webmaster vet så vet inte vi andra vem vi skriver mot. Nä, måste vara ordning och reda även hos skåningarna!
Men sanningen ska fram, så är det så inom svensk schack. Ingen vågar visst stå för det ni skriver. Men det gör jag!
Samtidigt är det svårt för alla som verkligen försöker göra saker inom svensk schack när personer som är ”Missnöjd” kan slänga ut vad som helst utan att man vet vem personen är. Häng ut han!
Från webmaster: Förstår inte din indignation Lennart! Så sent som i slutet av januari månad i år skrev du själv anonymt och innan dess många gånger.
Citatet som följer skrevs därför att jag insåg svårigheten med att undvika att folk skriver anonymt. Andreas van der Wal sätter fingret på dilemmat i inledningen till nästa kommentar. Frågor efter att ha läst hans text: Är till exempel Carl Svensson mindre anonymt än Missnöjd? Eller för att hårdra det: Är det Andreas som skrivit kommentaren?
Under fliken ”Om…” på startsidan står det, angående detta ämne, sedan Schacksnack började: ”Artiklarna går med fördel att kommentera (klicka på rubriken eller överst till höger på inlägget). Webbredaktören förbehåller sig rätten att stryka ner, sammanfatta eller att inte publicera kommentarer. Fullständigt namn är önskvärt och e-mailadress krävs.”
7 mars 2010 klockan 23:08
Anonymitet eller inte är är såklart en intressant fråga, Om jag skriver med mitt namn och Carl Svensson skriver under med sitt så är det ändå inte riktigt samma sak i en debatt, eftersom Svensson är ett lite vanligare efternamn än mitt. Ibland kan anonymetitet vara befogat, men oftast är det ren feghet.
I just detta fallet vet jag inte hur läget var, men ofta när jag är ute på tävlingar så finns det inte internet-uppkoppling i lokalen. Kan man då acceptera att vänta några timmar på att folk som jobbat med tävlingen kommit hem? Jag tycker det. De senaste två tillfällen som jag har haft ansvar för resultatuppdateringar har varit i lokaler utan internetförbindelser. Ena gången var i Elitserien i allsvenskan, andra gången i en juniortävling. I det första fallet kom resultaten löpande, i det andra 10 minuter efter avslutat turnering, men det var tack vare att jag kunde köra trådlöst via min jobbtelefon. Det skulle aldrig falla mig in att gå att köpa ett abbonnemang för att utnyttja 1-2 ggr per år. Då hade folk fått vänta några timmar på att vi hade städat undan i lokalen. Duger inte det så är personen i fråga varmt välkommen att anordna nästa tävling.
8 mars 2010 klockan 08:18
Andreas Anoymitetsfrågan är intressant att debattera. Jag föredrar absolut att veta vem som skriver inläggen eller vem jag diskuterar med.
Att vissa tycker det är viktigt atta vara anonyma i en debatt tycker jag ibland är lite fånigt, men de kan ha sinaskäl.
Heter man Andreas van der Wahl eller Lars Dock så finns det knappast fler än 2 i hela världen som heter så och man får stå för sina åsikter. Har man anonymt namn så kan man vara lite mer direkt och kontrroversiell i sina inlägg. Vilket ibland kan vara positivt.
Nu till huvudfrågan. Det finns inte en chans att jag skulle kritiisera tävlingsarrangörer. Människor som ställer upp ideellt för oss alla. Visst vore det suveränt att få bättre uppdatering.
För närvarande deltar jag inte som arrangör av tävlingar eller hjälper till på något sätt och därför håller jag tyst.
Dock hade jag ”haft rätt” att kritisera hade jag ändå inte gjort det för jag anser atta alla arrangörer gör ett väldigt bra jobb som förtjänar mer respekt än de får.
8 mars 2010 klockan 09:14
Nu får webmaster skriva lite sanning. Jag har aldrig varit anonym. Skriver alltid Lennarth eller Lelle.
Nu tror jag att detta är mitt sista inlägg. Det är väl lika bra det för det finns alltid personer inom schacket som vet bäst!
8 mars 2010 klockan 10:07
Bara en kommentar angående internetuppkoppling:
Det finns numera kontantkort för trådlöst bredband där man betalar bara för den tid man faktiskt använder det. Om jag vill surfa trådlöst i ett dygn betalar jag 29:- till min operatör. Praktiskt för t ex just resultatrapportering.
8 mars 2010 klockan 10:16
”… ointressant kritik”? ”… anonyma klagomål är värdelösa”? Vem är det egentligen som är feg då? Korkad inställning.
8 mars 2010 klockan 10:50
Visst har du rätt Magnus. Det går att skaffa trådlöst internet som kostar 29:- för en dag, men det är inget krav jag ställer på någon som lägger ner tid som arrangör. För min del kan jag acceptera att vänta några timmar på resultatet. Jag kan tycka att det är ok:
att arrangören inte betalar mer än de redan gör
att arrangören får avsluta tävlingen, inklusive städa lokalen innan resultat hamnar på nätet
att arrangören får käka middag innan resultaten hamnar på nätet
att den person som är missnöjd åtminstone har mod nog att framföra det direkt till arrangören, och inte anonymt
8 mars 2010 klockan 11:16
Andreas: Jag håller med om att arrangören skall få en chans att städa och äta innan de lägger ut resultaten på nätet. Mitt inlägg om trådlöst internet var bara ett litet tips för dem som vill ha internet i spellokalen.
8 mars 2010 klockan 12:03
Det absolut bästa är om det finns en dedikerad person som enbart har som uppgift att lägga ut information. Men med tanke på att tävlingar organiseras av en handfull personer, ibland bara en, så tycker jag att resultatrapporteringen över lag är utmärkta.
Arrangörerna kommer ett par timmar innan rondstart och går några timmar efter sista ronden spelats färdigt. Det må vara förlåtet om deras prioritering då är något helt annat än resultatrapporteing på Internet.
Mitt stående tips som jag har skrivit om i flera år är: när spelarna har spelat färdigt fråga om de kan hjälpa till med något.. Som ex plockning eller varför inte just resultatrapportering!
8 mars 2010 klockan 14:36
Det kan ju också vara så att arrangören inte är bra på datorer tex när jag själv var tävlingsledare på Västgöta Open så hade jag dator med internetuppkoppling men vad hjälper det när jag inte vet hur jag lägger ut resultaten på nätet?
Nu skickade jag dem till de som kan mer om sånt än jag så det löste sig ändå men det är ju inte säkert att det fungerar så på alla tävlingar.
8 mars 2010 klockan 20:42
Att skriva med sitt eget namn, beror helt enkelt på vad saken gäller ! ”Åsiktspolis” vad gäller schack är inte avskaffat än och samma är det med religioner !