dec 30

Efter tre ronder har fyra spelare full pott. Dessa är GM Ivan Sokolov, FM Pablo Cruz Lledó, GM Dhopade Swapnil och IM Justin Joseph Sarkar. Förhandsfavoriten GM Gata Kamskij har 2.5 poäng efter att ha spelat remi mot GM Tiger Hillarp Persson. Det uppstod ett tornslutspel med fyra bönder mot tre på samma flygel och Hillarp Persson hade inga problem att hålla remi med bonde under eftersom det är en känd teoretisk remiställning.

Här följer bilder av och i urval av Lars OA Hedlund från den tredje ronden.

FM Lledo Pablo Cruz har 3 poäng av 3. (Foto: Lars OA Hedlund)

FM Lledo Pablo Cruz har 3 poäng av 3. (Foto: Lars OA Hedlund)

GM S. Dhopade Swapnil har 3 poäng. (Foto: Lars OA Hedlund)

GM S. Dhopade Swapnil har 3 poäng. (Foto: Lars OA Hedlund)

IM Justin Joseph Sarkar har tre poäng. (Foto: Lars OA Hedlund)

IM Justin Joseph Sarkar har tre poäng. (Foto: Lars OA Hedlund)

 

Benjamin Ruecker (Foto: Lars OA Hedlund)

Benjamin Ruecker (Foto: Lars OA Hedlund)

FM Nihal Sarin (Foto: Lars OA Hedlund)

FM Nihal Sarin (Foto: Lars OA Hedlund)

FM Sebastian Mihajlov (Foto: Lars OA Hedlund)

FM Sebastian Mihajlov (Foto: Lars OA Hedlund)

"I all vänskaplighet" (Foto: Lars OA Hedlund)

”I all vänskaplighet” (Foto: Lars OA Hedlund)

IM Liang - GM Sasikiaran (Foto: Lars OA Hedlund)

IM Liang – GM Sasikiaran (Foto: Lars OA Hedlund)

IM Valeriy Kazakovsk (Foto: Lars OA Hedlund)

IM Valeriy Kazakovsk (Foto: Lars OA Hedlund)

Johan-Eerik Kölar (Foto: Lars OA Hedlund)

Johan-Eerik Kölar (Foto: Lars OA Hedlund)

"På väg till Rilton Cup" (Foto: Lars OA Hedlund)

”På väg till Rilton Cup” (Foto: Lars OA Hedlund)

"Kommentatorsrummet" (Foto: Lars OA Hedlund)

”Kommentatorsrummet” (Foto: Lars OA Hedlund)

Läs de 6 kommentarerna till “Bilder från Rilton Cup 2016/17 – rond 3”

  1. Mr Canon säger:

    Den förra serien av bilder från Rilton var perfekt (100%) men den här serien får underkänt så det sjunger om det.
    Endast två bilder är godkända enligt min bedömning. Som Spassky sa om Karpov: ”Jag förstår inte hur han tänker schack”.

    1. Snörena på klädesplagget är under all modekritik. Fokus dålig kläddesign istället för schack.
    2. GM är fångad när han ser ut att tänka på ngt helt annat än schack. Undrar vad?
    3. Blaffiga fönster tar för mycket fokus/utrymme i bilden..
    4. Benjamin stirrar fotografen in i kameran! OK om de känner varandra men annars inte.
    5. Nihal är fångad i fel ögonblick med fokus är på annat håll och dessutom oklart vad han ser.
    6. Sebastian är tydligen tjenis med fotografen. Behåll bilden för familjealbumet.
    7. Godkänd
    8. Den har vis sett förr, inte lika kul längre utan finess
    9. Godkänd
    10. Känns som en upprepning av 9 och därför underkänd som fantasilöst i bildserien
    11. Man förstår tanken men skärpedjupet (försök läsa texten på Riltonskylten) och ljusreflektionerna förstör lite av bilden. Kan göras bättre.
    12. Ett känt fotomotiv av funktionärer. Ett lika känt fel av skärpedjup, eftersom delar av texten på skylten bakom är skarp men andra suddigt. Fotografen har ställt sig i fel vinkel visavi skylten.

  2. En undran säger:

    Mycket bra bilder som vanligt. Vi människor har varierande nyanser. Kameran fångar dem en efter en.

    Vi ser (med lite egen fri tolkning) bland annat: ”Kända farvatten. Det blir minst en remi idag. Eller har han en överraskning på gång som jag missat?; ”Hur var det nu teorin gick i den här varianten? Vad var det jag kom fram till i mina förberedelser?”; ”Rätt in i min prepp! Yes!”.

  3. Thomas Engqvist säger:

    Det här med att tolka bilder är någonting synnerligen subjektivt och den här gången ska jag försöka tolka bilderna med ord väl medveten om att det är ett riskabelt projekt eftersom bilder helst inte ska uttryckas med ord, som är ett för otillräckligt uttrycksmedel, utan bilden ska tala för sig själv.

    På bild nr 1 är det snörena på klädesplagget som skapar originalitet i bilden. Dessutom bidrar snörena till att visa dragningskraften på ett åskådligt sätt. Den starka kraften nedåt á la Dagerman är vad jag fascineras av. Ett riktigt mästarfoto!

    Bild nr 2: är för mig en mycket koncentrerad spelare som förmodligen tänker på speltaktiken eller möjligen gör en psykologisk profil av sin motståndare. Koncentration på hög nivå kan avläsas explicit.

    Bild nr 3: Ett bra fokus på en av de ledande spelarna som hade 3 poäng av 3 vilket också markeras med att fönstrena har tre imaginära ettor.

    Bild nr 4: Fotografens jobb att skapa en avslappnad relation med spelaren har lyckats i och med att objektet tittar in i kameran med ett tillbakahållet leende.

    Bild nr 5 skapar ett mysterium utifrån två perspekiv, dels undrar man vad spelaren tittar på, dels undrar man hur den övriga ställningen på brädan är. Som det är nu ser det ut som stenremi men helt säkra kan vi inte vara. Att skapa mysterium i bilden är en av grundpelarna i att göra en bild intressant. Det är bara bra om något är otydligt eller oklart för det lyfts andra saker fram. Det viktigaste med en sådan bild är frågorna man ställer sig när man ser bilden eftersom det tvingar betraktaren att tänka och reflektera.

    Bild nr 6 dito 4.

    Bild nr 7 Den här bilden kan tolkas på flera sätt, men en tolkning är den påtagliga kontrasten mellan de spelande och de i centrum av bilden. Avslappnade spelare kontra hårt arbetande och koncentrerande. Man kan också tolka det som att man är imaginära fiender vid brädan med verkliga vänner utanför själva kampen på brädan. Den sociala dimensionen betonas etc.

    Bild nr 8 skapar en metasituation eftersom tekniken går in i tekniken. Ett sådant foto där ett medium fokuserar på ett annat medium är alltid intressant.

    Bild nr 9 är en bild med ett flertal horisontlinjer och den randiga tröjan bidrar till det vågräta intrycket på olika nivåer. Hur många horisontlinjer finns det egentligen? Ögat tvingas inta en horisontell disposition och bli linjemedveten på flera plan. Även här tvingas man tänka till ganska rejält.

    Bild nr 10 är en i mina ögon mycket fascinerande bild och ju längre man tittar på den ju mer ser man. Detta är ett bra exempel på att en bild innehåller mer än vad fotografen har avsett och detta är just utmaningen för en åskådare som är villig att djuploda en bild under en längre tidsrymd. Att vara betraktare kan vara hårt arbete.

    I bild nr 11 är huvudtanken att de centrala gestalterna har stakat ut sin väg mot det som förenar oss alla. Vad? Detta överlåter jag till läsarna.

    I bild nr 12 har Lars OA Hedlund lyckats fotografera fyra synnerligen viktiga personer som bidrar till att höja kvalitén på Rilton Cup. Här handlar det om blickar och att man kan avläsa en önskan hos kontrahenterna att tillfredsställa publiken i flera perspektiv. Resten av bilden är underordnat allt detta. Man kan riktigt känna det frenetiska arbetet och intensiteten som äger rum.

    Som sagt, det finns inget rätt eller fel när det gäller att tolka bilder och det finns lika många tolkningar som det finns människor och att inte förglömma som det finns dagar. I morgon kanske dessa fria tolkningar skulle ha blivit helt annorlunda.

  4. Mr Canon säger:

    Jag ska erkänna att jag blev överkritisk p.g.a. att den första bildserien av samme fotograf var så bra.

    Dina tolkningar har öppnat upp nya perspektiv för mig.

    De två sista bilderna underkänner jag trots allt. I den näst sista bilden är skylten lika viktig som personerna, så varför ska man inte kunna läsa texten skarpt? Och jag tror att sista bilden vinner på att fotografen ställer sig i en vinkel så att skärpan fördelats jämnt i skylten med reklamtext.

    Gott Nytt År allesammans!

  5. Thomas Engqvist säger:

    Tack för en positiv återkoppling!

    När det gäller bild nummer 11 känner jag personligen att trappan eller den imaginära stegen besökarna tycks vara på väg till är den viktigaste markören som betonar en framtida riktning uppåt. Reklamtextens funktion är ingenting annat än en dubblering av positiva signaler med det primära syftet att välkomna besökarna. Detta markeras framför allt med fotot i fotot (meta) när IM Jonas Barkhagen ler vänligt till alla besökarna. Jag tror inte någon faktiskt läser vad det står ordagrant på skylten och det är heller inte meningen, utan man noterar texten i förbigående och tar med sig bilden. Så gör man i verkligheten och varför inte i tolkningen? Besökarna som är en dam och en flicka är dessutom just på väg att gå förbi bilden med blickarna riktade framåt vilket också medverkar till att reklamskylten successivt tappar relevans beroende på var i bilden besökarna befinner sig. Det finns alltså en tydlig rörelse i bilden och skylten har funktionen att markera var någonstans på bilden de befinner sig. Frågorna man ställer sig är vad det är besökarna ser och vart de är på väg. Vi vet ingenting om besökarna och mysteriet i bilden är påtaglig. En fundamental tolkning av bilden skulle kunna vara att spela schack är som att befinna sig i paradiset. Om man bortser från själva schackspelet vet initierade att schacklokalen, vad gäller tystnadsaspekten, kan liknas vid en kyrka eller ett bibliotek och eftersom mobilerna nuförtiden är portförbjudna är tystnaden och tanken påtagligt framträdande.

    I bild nummer 12 kan den tänkta idealbilden uppnås genom att byta vinkel men i det här fallet skulle ju personen längs till vänster sammanfalla med den andra personen vertikalt så att den senare knappt skulle synas i bild. En sådan idealbild kan man säkert komponera med välvilliga objekt men här måste syftet ha varit att få med nyckelpersoner för denna turnering inom en och samma bild. Denna huvudtanke har fotografen lyckats med genom att vara improvisativ och genom att ta bilden i rätt ögonblick. Fotografen tycks också, av samtliga objekt, för ögonblicket vara bortglömd vilket i det här fallet är eftersträvansvärt. Detta inger tanken att alla fyra personerna är så upptagna med att serva publik och spelare att inte ens fotografen får sin beskärda del av uppmärksamhet. Fotografen har alltså blivit osynlig och för mig förefaller det här fotot ha en perfekt tajming. Om bilden hade tagits en sekund senare hade det kanske varit en bild som inte var publicerbar.

  6. Mr Canon säger:

    Vad gäller ”jakten på idealbilden” kan sägas att en proffsfotograf normalt tar många bilder i varje ögonblick han fotograferar ett objekt och gärna från flera vinklar. Studera fotoproffsen under en presskonferens!

    En modern kamera av idag kan ställas in för att vid en enda knappavtryckning fyra av en serie av bilder. Det är så sportfotografer får den perfekta bilden!

    Reklamskylten i sista bilden ligger konstant i bild under direktsändningarna, men tack vare inställt en suveränt bra kamera och skärpedjup störs man inte av någon suddig text i reklamtexten. Det tackar jag för som kan följa de eminenta sändningarna i timmar utan att bli ”suddig i huvudet”.

Lämna en kommentar