maj 07
Bland annat händer detta i vårt närområde under maj och juni:
18-22/5. Copenhagen Chess Challenge.
1-6/6. Scandinavian Chess Tournament (veteraner) Täby.
1-6/6. Stockholm ELO Challenge.
2-5/6. umELOpen i Umeå.
24-28/6. Sveins Minnesturnering Oslo med GM:s E. Berg och T. Hillarp Persson.
Flunåsschacket (Göteborg), Deltalift (Laholm), Göteborg open/cup. Växjöspelen.




8 maj 2011 klockan 14:33
Makabert att man rangordnar damerna efter skönhet på den officiella hemsida i Kazan!! Man har dessutom smaklösheten att be webben om röster!!……………På hemsida för herrarnas kandidatmatcher finns föga överaskande ingen sådan rangordning………..FIDE har troligen lång väg att vandra innan jämställdheten är säkrad.
8 maj 2011 klockan 23:20
Hi!
I am planning to play a tournament in Sweden during the break in beg of June. I wanted to go and see the Mid night sun in Laponia. I saw that their is a couple of tournaments in Stochkolm and elsewhere, also 8 round elo in Umea. Anyone who have played that tourn? I heard fromv the organizers that GM IM i and FM free of charge and that there is no entry fee, and lunch will be served everyday, sounds great!! Anyone else going there and playing??
10 maj 2011 klockan 07:08
Genomuselt att ingen som vet orkar eller har vett att svara.
10 maj 2011 klockan 10:57
Hi Brian! You’re more then welcome to play in our Tournament. We serve lunch everyday in the playing hall. GM and IM welcome to play free of charge. The Tournament is open District championship for Västerbotten Chess Federation, anyone can participate off-course. The playing hall is only 10 minutes away from Umeå City Airport. Norwegian fly cheap from Stockholm and elsewhere, also Malmö aviation and SAS is low fair. The conditions is very good, nice venue, playing hall, coffea, food, snacks and softdrinks chess library, come join in. All boards Staunton dgt clocks, and top 3 live dgt boards, all this only for 250 Swedish kr. Please feel free to join us in a nice atmosphere of third International chess Tournament UmELOpen 2011!
10 maj 2011 klockan 20:34
Föredömligt svar
11 maj 2011 klockan 00:25
Om detär sant att Kazan har någon typ av ”skönhetstävling” för schackspelade damer enligt inlägg 1 är det fånigt
Och möjligen även icke jämnställt agerat av FIDE.
Dock enligt min mening är alla Dam titlar WGM , WIM etc även det något , som borde ses över och strykas ur rullorna
Den enda fördel , som jag kan se med dessa lågvärdiga titlar är att unga kvinnliga spelare kan få en morot för att jaga en titel , och bli än mer målmedvetna i sin iver , men det vore lika bra att ha samma regler för alla juniorer oberoende av kön. men då med gemensamma titlar , som tex JIM, JGM etc dvs renodlade juniortitlar , som har relativt låga krav för att fungera , som en sporre , och att de ger förmåner ute i turneringar tex fri start avgift etc.
Då kanske man slipper se obegåvade och obildade journalister ( Hmmm föga troligt det verkar finnas ett nära nog oändligt antal … ) skriva skräp-artiklar om Dam-turneringar kontra Herr-turneringar , som tex vid W-cup 89 i Skellefteå ( Eller var det vid en senare tävling i Skellefteå ? )
Där journalisten tyckte att det var diskriminerande att Damerna i Damturneringen ( De bästa av dem ca FM i spelstyrka eller nåt sånt ) …inte hade samma prispengar/ förmåner , som Kasparov , Karpov etc….
Om journalisten hade haft något förstånd och verkligen månar om schackspelande Damer borde han ha berömt
arrangörens tilltag inte skrivit en massa enfaldig smörja
FIDE verkar tyvärr vara en samling personer, som ligger närmare ” journalisten” än den schackspelande eliten
11 maj 2011 klockan 18:27
Kan inte damerna själva få bestämma hur de vill ha det med damtitlarna?
11 maj 2011 klockan 19:07
Brian!
We have our 8:th Deltalift Open a tournament going on in the south-west part of the country. The playing hall is in a nice old theatre. Time from the 2-4 of june. Look on our website deltaliftopen.deltalift.se. You are most welcome.
11 maj 2011 klockan 21:01
Det är självklart diskriminerande att inte damerna och herrarna hade samma prissummor. Där är det du Richard Engman som får tänka om.
12 maj 2011 klockan 06:37
Är det någon som ens frågat ”damerna”? FIDE bör ha infört titlarna eftersom de ansåg att kvinnor var mindre intelligenta än män. De kan inte kan konkurrera på samma vilkor och uppnå samma titlar. Definitivt ett föråldrat sätt att se på saker.
Vad är det så märkligt med att utseendebedöma spelare? Det förekommer överallt. Sen behöver man inte gilla det. Kosteniuk är PRmässigt väsentligt bättre för schacken är vissa andra tidigare världsmästarinnor. något som hon för övrigt utnyttjar väl. Magnus som världsmästare skulle vara väsentligt bättre än en till från Ukraina.
Varför ska damerna ha samma prissummor som herrarna? De är sämre, färre till antal och drar in mindre pengar. Finns ingen annan sport där det förekommer. Kasparov är givetvis mer attraktiv för en arrangör/sponsor/åskådare än ex Kosteniuk.
Att utseendebedöma spelare på en officiell hemsida kan jag tycka är fånigt. Att vissa spelare skulle kunna livnära sig som modeller är intressant. Man behöver inte se ut som den gängse bilden av schackspelare.
12 maj 2011 klockan 10:03
Till Peter Svensson
Har ni överhuvudtaget läst mitt tidigare inlägg ?
Vad är det , som är diskriminerande med att en amatörtävling för kvinnliga schackspelare ( Den bäste av dem ca FM -styrka ) har väsentligt lägre prissummor än världseliten ?
Faktum är att om de hade varit män så hade de inte haft några förmåner alls
Fast ni kanske tycker att spelare runt 2000-2300 tex sådana , som jag själv skall få samma erbjudanden , och förmåner som världseliten annars är det diskriminerande ?
Jag hoppas att ni tänker till innan ni riktar kritik i fortsättningen.
Till er , som gillar titlar med låga krav…..
Varför inte införa en ” Gubb ” titel för sådana , som tex jag själv . Spelare över 40 , som har en ansenlig övervikt , och dålig kondition . Vi tillhör en diskriminerad grupp , som sällan eller aldrig når GM – nivå .
Med en ” Gubb ” titel får vi vissa förmåner , och så kan någon ur ” Gubb ” – lobbyn arbeta på att höja prissummorna ….
När vi sedan har haft ” Gubb” titel reglerna i omlopp i ett antal år vad skall vi göra då ?
Jo vi frågar ”Gubbarna” framför allt de , som har ” Gubbtiteln ” som ger vissa förmåner om de vill behålla ” Gubbtiteln ” och förmånerna ……… näääää skulle inte tro det…… Men ni verkar tycka att det resonemanget skall gälla för kvinnor ?
Kanske… jag vet inte infördes särskilda titlar WGM , WIM etc för att det var så få schackspelande kvinnor med verkligt hög internationell klass IM / GM – nivå . Om de låg runt tex elo 2300 så var de topp 10 i världen eller nåt sånt bland Damerna.
Idag gäller inte det riktigt ….. tex Dam -EM är fullt med IM och GM:s inte minst vår egen GM Pia Cramling
Därför vill jag få bort dessa ” Konstgjorda ” titlar , och om någon tycker att de är bra för att de kan vara en ”sporre” så varför inte införa tex Junior-titlar , som ger vissa förmåner , men inte ställer så höga krav.
12 maj 2011 klockan 10:14
Thank you, for all information. Magnus, ,thx for the tip, i’ll try to play UmELOpen, mainly cause theres only standard games, lunch in playing hall. Anders thx too, but only a few standard games are not attractive for me, i dont like 3-4 rapid games first. I wish all tournamenst good luck. i think UmELOpen is actually the most attractive tournament, though a bit further away. But as I go from Stockholm to Luleå and back only 55 minutes away! The same as Malmo! I will go for Umea. Hope to see you in Umea Then! Best Brian.
12 maj 2011 klockan 10:56
André #7: Mycket demokratiskt och generöst, måste jag säga. Jag skulle ju t.ex. själv kunna få bestämma att jag vill ha titlar som bara jag kan få ha, TCFM, TCIM, TCGM, osv.
12 maj 2011 klockan 20:16
Jag tror jag når upp till kriterierna för titeln ”Gubb”. Ska det vara ett stort I före som GM ibland kör med?
IGubb Tom Österström. Varför inte?